Hopp til innhold

Han kan fortsatt stoppe fotoboksene

Også støttepartiene til Høyre og Frp går imot og ønsker flere fotobokser på ulykkesstrekninger. Men Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier de vil ha en fotoboks-diskusjon med vegdirektoratet først.

Solvik-Olsen

I MINDRETALL: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Hans Frp og regjeringspartner Høyre ble i Stortinget møtt av et flertall for flere strekningsmålinger på veiene.

Foto: NTB SCANPIX/NRK MONTASJE

– Vi må sette oss ned og gi en beskrivelse om hvem som har siste ordet om fotobokser, sier Solvik-Olsen.

Fartoverskridelser og ulykker i området. Grafikk.

Passeringer i april. Døde siden 1990.

Foto: MARI GRAFSRØNNINGEN

NRK har i dag dokumentert hvordan farten brytes på ti strekninger med 50 dødsulykker siden 2000. Flere av stedene har det vært et stort engasjement for å få fotobokser og midtdelere.

Men samferdselsministeren ønsker heller å tilpasse veiene til folks fart. Fotobokser har fortsatt ikke prioritering. Da de blåblå gikk inn i regjering i 2013 la de streknings-ATK-ene på hylla i påvente av mer kunnskap om effekten gjennomsnittsmåling har for å få ned trafikkulykker.

Ønsker andre tiltak

Transportøkonomisk institutt har siden dokumentert at strekningsmålinger kan redusere antallet drepte og skadde med 54 prosent, og støttepartiene Venstre og Kristelig Folkeparti snudde for to uker siden: De ønsker også flere strekningsmålinger.

Men samferdselsministeren peker på alle andre tiltakene de har gjort, og at dødstallene har gått kraftig ned under de blåblå, til historisk lave 53 dødsofre første halvår av 2015.

– Vi kommer ikke til å ta i bruk fotobokser for å omgå problemet med dårlig vei. Vi har gjort mange grep allerede. Det handler om å vedlikeholde bedre og få ny asfalt. I den forbindelse har vi også satt opp midtdeler. 50 prosent mer i 2014 enn det som var planlagt, og fire til fem ganger flere kontroller av tunge kjøretøy, sier Solvik-Olsen

Forskningsleder Rune Elvik i Transportøkonomisk institutt, mener vedlikehodlstiltak må sees under et større tidsrom

– Veinettet fortsetter man å utbedre, men det går sakte og gir typisk ikke så veldig store resultater fra år til år, men på lang sikt vil det bidra. Det man på kort sikt kunne gjøre mer av, er mer kontroll. Det vil ha virkning fra første øyeblikk, sier Elvik.

- Har en diskusjon

Det er veieierne (Statens vegvesen og fylkeskommunene) som søker om fotoboks. Men det ligger per dags dato kun én søknad på vent, ifølge samferdselsministeren. Og så gjenstår altså diskusjonen om hvem som har siste ordet.

– Vi har en diskusjon om beslutningen om hvor fotobokser skal plasseres, skal ligge i departementet eller direktoratet. Men sannsynlig er det fornuftig at det ligger i direktoratet, så det ikke går politikk i det, sier samferdselsministeren og legger til:

– Det ligger uansett ikke en haug med søknader om fotobokser, kun én som gjelder to tunneller i Møre og Romsdal. Men hvis det er andre som ønsker å søke etter Stortingets vedtak så er de velkomne til det, sier Solvik-Olsen.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger