Han blir Grandiosasjefen, men skal satse på helsekost

Jaan Ivar Semlitsch blir Orklas nye toppsjef. Men sjefen for Grandiosaen skal satse mer på sunnere mat fremover.

Stein Erik Hagen og Jaan Ivar Semlitsch

GODSAKER: Sjokolade og seigmann sto på menyen da styreleder Stein Erik Hagen presenterte den nye konsernsjefen Jaan Ivar Semlitsch. Men Orkla skal satse sunnere fremover

Foto: Alf Ivar Martinsen / NRK

– Å lede Orkla inn i fremtiden er på mange måter en drøm som går i oppfyllelse, sier Jaan Ivar Semlitsch (47).

Den påtroppende konsernsjefen i Orkla, Semlitsch, kommer fra toppsjefjobben i Elkjøp, og han har ledererfaring fra flere store kjeder.

En stolt styreleder og storeier i Orkla, Stein Erik Hagen, presenterte den nye konsernsjefen på en pressekonferanse onsdag formiddag.

Endring må til

– Vi ønsket å finne en ekstern kandidat denne gangen som kan se på Orkla med nye friske øyne slik at vi får til nødvendig endring i årene fremover, sier styreleder Stein Erik Hagen.

Orkla landets største matvarekonsern og er dessuten en av landets ellers største selskaper med 18.000 ansatte og en omsetning på 41 milliarder kroner.

– Jeg er takknemlig for at jeg får muligheten til å lede Orkla i en ny og spennende fase for konsernet. Jeg vil bygge videre på Orklas sterke posisjon i dagligvaremarkedet og utvikle selskapet for fremtiden, sier Semlitisch selv.

Helsekost i skuddet

I stedet for å selge komfyrer, kjøleskap og PC-er skal Jaan Ivar Semlitsch nå selge pizza, leverpostei, syltetøy, vaskemidler og sjokolade til forbrukerne. Men det blir trolig ikke slagerne Grandiosa og Stabburets leverpostei som vil få størst oppmerksomhet fremover.

– Folks handle- og matvaner er i stor endring, og endringen skjer raskt. Det blir viktig for Orkla å forstå endringene fremover og tilpasse oss det, sier styreleder Hagen.

Den nye toppsjefen får blant annet i oppgave i å utvikle Orkla slik at selskapet skal tjene mer penger sunnhetsbølgen blant forbrukerne. Selskapet skal satse på vegetar og veganmat og helsekost.

Digitaliseringen bidrar også til utfordringer og raske endringer i markedet.

Merkevarer

Jeg vil lære mye, og få oppdateringer fra styret og ansatte i Orkla. Jeg må bruke tid på å sette meg inn i bransjene som Orkla operer i, og jeg kan ennå ikke si hvor det vil bli endringer, annet enn at Orkla kommer til å forandre seg, sier den nye konsernsjefen.

Semlitisch får ansvar for noen av Norges mest kjente merkevarer. Orkla produserer blant annet Grandiosa, Nora-syltetøy, Møllers tran, Milo, Blenda, Polly, sjokolade og godteri i Nidar, Kims, Idun, Jif, Stabburet og Toro.

Semlitsch har i tillegg til bakgrunnen fra Elkjøp også hatt lederstillinger i blant annet Rema Industrier, Plantasjen og Statoil Retail. Han har også bakgrunn fra konsulentselskapet McKinsey & Company.

Semlitsch tar over etter Peter A. Ruzicka som etter mange år i sjefsstolen i Orkla gikk av 7. mai.

Les også: Orkla truer med å droppe investeringer

Les også: Peter A. Ruzicka ny konsernsjef i Orkla

.

SISTE NYTT

Siste meldinger