Regjeringen bruker 450 millioner i statsbudsjettet som kommer på fredag.
Det bekrefter samferdselsminister Liv-Signe Navarsete (Sp.
- Vi følger opp Soria Moria og driver god miljøpolitikk. Det blir flere og lengre krysningsspor og større terminaler, sier Navarsete.
El-avgiften som forsvinner utgjør rundt 17 mill. kr. Nye krysningsspor gjør det mulig å kjøre flere og lengre tog. Cargonet som driver godstrafikk i Norge på jernbane er fornøyd.
- Vi har en plan om å kjøre tog hver annen time fra de store byene. Togene skal være 600 meter lange. Denne satsingen er et skritt på veien, sier adm. dir. Are Kjensli i Cargonet
Spare liv
Samferdselsministeren sier også at tiltaket har en trafikksikkerhetsside:
- Vi vet at vi kan spare liv på veiene hvis flere av vogntogene forsvinner fra vei til bane. Hver konteiner som settes på et tog bedrer veisikkerheten, sier Navarsete. Hun understreker at Regjeringen også vil jobbe med videre med veisikkerhet og veiutbygging, men vil ikke si hva som kommer i statsbudsjettet her.
Politisk nødvendig
Med pakken i statsbudsjettet løser også regjeringen en politisk pinlig sak. Den rødgrønne regjeringen lovte i Soria Moria-erklæringen at el-avgiften på togtransport skulle bortfalle. Likevel innførte de avgiften fra nyttår.
- Nå får vi gjort noe med det, sier Navarsete. Det er godt å kunne innfri et av de meste konkrete punktene i Soria Moria, fortsetter hun.
Ministerne vil ikke si hvor mye som kommer til vei i statsbudsjettet fredag.