– Jeg blir ikke veldig bekymret for journalistikken når jeg ser at de tre mest delte sakene er en sak om kvinner som ønsker å bære nikab, bønder som spiller på humor i den opphetede jordbruksdebatten og en ytring om forakten for uføre, sier Ingeborg Volan, NRKs spesialrådgiver for sosiale medier.
Vi ønsker å fremstå bra i vennegjengen
På topp ti-listen til NRK er det fire kronikker fra NRK Ytring.
– Det er meningsartikler som er seriøse, med et godt tema og som er godt fortalt, mener Volan.
Tradisjonelle nyhetssaker blir derimot ikke delt så ofte.
– Det vi vet fra forskning, er at det betyr mye å fremstå bra i vennegruppa, og at man ønsker å bringe noe nytt til torgs. Og så er det gjerne emosjonelle og tidløse saker som spres. De fleste nyhetssaker går ut på dato i løpet av noen timer, påpeker Volan.
Det bærer også listen over de mest leste sakene preg av.
Treffer folk med viten, livsstil og helse
Videoen av en fallskjermhopper som ser ut til å bli passert av en meteoritt, bilder av en fiskestim som har frosset fast i isen og en sak om oppvasken, er de mest leste på NRK.no dette året.
Fem av artiklene på topp ti-listen er fra NRKs Livsstil-sider.
– Felles for listen er at sakene dreier seg om viten, livsstil og helse. Kombinasjonen av tema og det at flere av sakene er veldig visuelle, gjør at det berører folk, og at de også ønsker å dele det i sosiale medier, kommenterer nettsjef Frank Gander
– Skulle du ønske at flere viktige nyhetssaker, som for eksempel situasjonen i Gaza og Ukraina, hadde kommet høyere på listen?
– Ja, selvsagt skulle jeg ønske det. Men disse sakene har toppet mest-lest-listen på ukesbasis. Sakene som topper årets liste er mer tidløse. De er like aktuelle i dag, og det gjør at de har akkumulert trafikk over tid.
At de store nyhetshendelsene dekkes med mange enkeltsaker, gjør også at artiklene hver for seg ikke rekker å samle så mye trafikk.
– Klikk i seg selv ikke verdt noe
– Hvor viktig er det for NRK å få mange klikk?
– Klikk i seg selv er ikke verdt noe, siden vi ikke har annonser. Men vi skal skape et innhold som folk oppfatter som relevant. Vi er opptatt av å treffe med innhold som klarer å informere, berike og berøre. Og vi ønsker å løfte egenjournalistikken høyt. «Her svikter Norge»-serien som har gått på nett de siste ukene er ett av flere eksempler på det, sier Gander.