Systemet som folk fra Jernbaneverket og ABB har brukt en årrekke på å utvikle, er aldri blitt godkjent av Jernbanetilsynet, melder
.Ifølge Jernbaneverket blir kontrakten avviklet fordi det signalkonseptet ABB nå utarbeider er så vesentlig endret fra det opprinnelige at det i realiteten er snakk om et nytt konsept.
- Les også:
- Les også:
– Det vil derfor være i strid med anskaffelsesregelverket å gå videre med kontrakten og ikke lyse ut ny konkurranse. Dette betyr at det for dobbeltsporet Sandnes-Stavanger må lyses ut ny konkurranse for et permanent anlegg, heter det i en pressemelding fra Jernbaneverket.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Vi er skuffet over denne beslutningen, ettersom vi har brukt så mye tid og ressurser på dette prosjektet. Vi forbereder nå en tilbakemelding og vil jobbe med Jernbaneverket for å komme fram til en felles løsning, sier administrerende direktør Rune Finne i ABB.
ABB og Jernbaneverket vil fortsette samarbeidet om tilsvarende anlegg til Nordlandsbanen og Ganddal godsterminal.