Hopp til innhold

Gir opp å bli enige - ny E18 helt i det blå

Staten, Oslo og Viken gir foreløpig opp å bli enige om E18. Hva som nå skjer med veien vest for Oslo er helt uvisst. Også Fornebubanen og annen kollektivsatsing er i fare.

E18 Vestkorridoren. Tunnelåpning på Strand (Høviktunnelen).

Ny E18: Slik ser Statens vegvesen for seg nye E18 på Strand i Bærum, der Høviktunnelen etter planen skal starte.

Illustrasjon: Statens vegvesen

– Dette er alvorlig tilbakeslag for innbyggerne både i Oslo og Bærum, sier ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krog (H).

Bruddet kom sent torsdag ettermiddag. Samferdelsminister Knut Arild Hareide (KrF) deltok selv på dagens videomøte.

Hareide konkluderte med at det ikke er mulig å bli enige om en utbygging av ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta.

– Komplett kaos

Dermed er det Oslopakke 3-avtalen fra 2016 som enn så lenge gjelder. Der ble partene enige om bare å bygge halve strekningen. Det har både regjering og Storting senere vendt tommelen ned for.

 Ordfører i Bærum Lisbeth Hammer Krog foran E18

RYSTET: Ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krog (H).

Foto: Fabian Skalleberg Nilsen / NRK

– Dette det verst tenkelige scenariet som kunne skje for kollektivtrafikken, syklistene, byutviklingen, næringslivet og ikke minst befolkningen, sier bærumsordføreren og viser til at E18-prosjektet er noe langt mer enn en motorvei.

– Oslo og Viken har skapt det komplette kaos, sier en rystet Lisbeth Hammer Krog.

Fornebubanen

Uten en løsning for E18 vil staten ikke bekrefte at den vil ta halve regningen for Fornebubanen, den nye T-banestrekningen fra Majorstuen til Fornebu.

Dermed er også framtida til Fornebubanen uviss.

Det samme gjelder ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum og andre kollektivprosjekter i Oslo-området.

For å betale for mer kollektivsatsning må nemlig Oslo, Viken og staten bli enige om å skru opp bompengetakstene.

Planen er nå at Oslo og Viken møtes igjen neste uke, trolig uten staten, for å se om det er grunnlag for å snakke videre om noe som helst.

– Udemokratisk

– Det er udemokratisk og provoserende at staten løper fra forhandlingsbordet når de ikke får bygge ut E18 - en motorvei som folk verken i Oslo eller Viken ønsker seg.

Det sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG).

Han får støtte fra partifelle Kristoffer Robin Haug, som er fylkesråd for samferdsel i Akershus.

- Ved å kaste kortene nå setter regjeringen hele T-baneutbyggingen til Fornebu i spill. Fornebubanen er et ekstremt viktig kollektivprosjekt for Osloregionen som kan sikre tusenvis av nye boliger, sier Haug.

Anette Solli, gruppeleder for Høyre i Viken fylkesting, mener at det er MDG som setter Fornebubanen i fare med sin bastante E18-motstand.

– De er mer opptatt av å hindre noe enn å få det gjennomført på en god måte, sier Solli.

Arild Hermstad (MDG) og Anette Solli (H) da Oslopakke 3-forhandlingene startet.

MOTSTANDERE: Det var gemyttlig stemning mellom Oslo MDGs Arild Hermstad og Viken Høyres Anette Solli da Oslopakke 3-forhandlingene starter i januar. I synet på E18 står de langt fra hverandre.

Foto: Olav Juven / NRK

Bompenger og E18

Siden januar har staten og politikere fra Oslo og Viken forhandlet om en ny Oslopakke 3, den store vei- og kollektivpakken for Oslo-området.

Ett stridstema har vært bompenger og hvor mye bilistene skal betale for å finansiere Fornebubane, sentrumstunnel og en rekke andre prosjekter.

Men den vanskeligste floken har vært utbyggingen av ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta. Hovedmotstandere er Høyre og MDG.

Høyre vil ha mest E18-utbygging; MDG helst ingenting.

Stoppet på Strand

Sist Oslopakke 3 ble reforhandlet var i 2016. Da endte E18-striden med et kompromiss.

MDG og byrådet i Oslo aksepterte ny E18, men bare de to første kilometerne fra Lysaker til Strand.

Kompromisset innebar at første etappe ble mer enn halvert i lengde. Alt vest for Strand ble skjøvet ut i tid, blant annet Høviktunnelen.

Overkjørt av Stortinget

Å stoppe halvveis er en dårlig idé, mente Statens vegvesen og regjeringen da de fikk tenkt seg om.

Stortinget sa seg enig og overkjørte det lokale kompromisset.

Første etappe skulle bygges sammenhengende fra Lysaker til Ramstadsletta.

Full utbygging lå til grunn da regjeringen rett før jul i fjor la fram sitt endelige forslag om utbygging og finansiering av E18.

Prisen er nær 17 milliarder 2020-kroner.

– Ingenting kan lenger stanse E18-prosjektet, sa daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Viken trakk garantien

Men så enkelt var det ikke. I februar trakk fylkestinget i Viken garantien til prosjektet.

Et borgerlig, E18-vennlig flertall i gamle Akershus hadde nemlig blitt erstattet med et rødgrønt og mer skepisk flertall i nye Viken.

Kilder på begge sider sier til NRK at de trolig ville blitt enige om det meste annet i Oslopakke 3, inkludert bompenger, men at E18 har vist seg å være et uoverstigelig hinder.

AKTUELT NÅ