Hopp til innhold

Frykter nye transportregler vil gi milliardtap

Svenske myndigheter setter kjepper i hjulene for norsk transportnæring med nytt regelverk. – Det gir overhodet ingen mening, fortviler samferdseldepartementet i Norge.

Lastebil

Norsk transportnæring regner med at det må sette inn 500 ekstra vogntog for å veie opp for den tapte kapasiteten.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Erik Lahnstein

Statssekretær Erik Lahnstein i samferdelsdepartementet.

Foto: Gunnar Sakshaug / NRK

Norsk transportnæring er preget av krisestemning etter at svenske myndigheter omtrent over natten innførte en ny vektgrense på 40 tonn for vogntog som skal gjennom Sverige.

– Vi ser svært alvorlig på denne saken. Om vi ikke snarest får avklart rettstilstanden i Sverige vil dette kunne få svært store konsekvenser for norske transportselskaper og norsk næringsliv, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Erik Lahnstein til NRK.

Må sette inn flere biler

Daglig kjører rundt 1.000 vogntog over grensen, og med de nye reglene må lasten fordeles på flere biler.

Norges Lastebileier-Forbund regner med at det må settes inn 500 ekstra biler for veie opp for den tapte kapasiteten, og påpeker at dette utgjør en stor økning i CO2-utslippene.

– Trafikken må økes kraftig dersom disse reglene blir stående. Marginene i bransjen er svært små, og skal vi dekke dette selv betyr det kroken på døren for mange norske lastebilbedrifter, sier viseadministrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund Jan-Terje Mentzoni til NRK.

Økte kostnader i Norge

Forbundet regner med norske lastebilbedrifter må sette opp prisene for å overleve, og at merkostnadene for vareeierne, norsk industri og handelsnæring, vil utgjøre cirka 1 milliard kroner årlig.

I tillegg vil de bli nødt til å investere i nye biler og transportmateriell, noe bransjen regner med vil koste 750 millioner kroner.

Nå forventer Norges Lastebileier-Forbund at regjeringen griper inn, og finner en løsning i samarbeid med svenske myndigheter.

Jobber for løsning

Samferdelsminister Marit Arnstad har allerede sendt brev om saken til sin svenske kollega, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

– Vi har også telefonkontakt med den politiske ledelsen på svensk side, og de understreker at det jobbes på høygir for å forsøke å finne en løsning, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Erik Lahnstein.

Etter det NRK kjenner til skal partene møtes for å diskutere saken 23. august.

Uforberedt

Både transportnæringen og de politiske myndighetene var uforberedt på situasjonen, som dukket opp i sommer.

Flere sjåfører meldte først fra om at de var blitt stoppet av lokalt politi enkelte steder i Sverige. Politiet bøtela sjåførerene for vektoverskridelser, og viste til et nytt EU-direktiv og en dom fra Hovrätten för Västra Sverige.

Tidligere har de nordiske landene tillatt totalvekt på over 40 tonn, så lenge man følger lengde- og vektreglene i det aktuelle landet. Dermed kunne norske sjåfører kjøre med vogntog på inntil 50 tonn i sverige.

– Gir ingen mening

En periode hersket det full forvirring om situasjonen. Men etter henvendelser fra norsk tansportbransje, har Svenske rikspolisstyrelsen slått fast at den nye grensen på 40 tonn skal håndheves over hele Sverige.

– Det er lov til å kjøre med store lastebiler internt i Norge og internt i Sverige. Det gir overhode ingen mening i at disse lastebilene ikke skal få lov til å krysse grensen, sier Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet.

Han mener dette er et eksempel på «hvor galt det kan bli dersom EU-regler anvendes uten å ta hensyn til nasjonale forhold».

AKTUELT NÅ