Sesongen for motorsyklistene er allerede godt i gang. Men den har hatt en tragisk start.
– Før vi når 17. mai har vi mistet fire MC-kolleger. Det er tragisk og vi er litt bekymret for fortsettelsen, sier Lars-Inge Haslie, seniorrådgiver i Statens vegvesen, til NRK.
Hver vår leser man om MC-førere som blir drept eller får store skader i trafikkulykker. For mange er rustne bak styret etter en lang vinter, og våryre førere må passe ekstra på, mener vegvesenet.
- LES OGSÅ:
– For høy fart i forhold til ferdighet
– Når det gjelder de typiske vårulykkene så kan det se ut som at man har for høy fart i forhold til ferdighetene man har nå, sier Haslie.
MC-førere har ti ganger høyere risiko for å dø i trafikken enn bilister. Siden 2011 har gjennomsnittlig 22 mennesker omkommet hvert år, og tall fra Statens vegvesen viser at motorsyklisten selv er den utløsende faktoren i to av tre ulykker.
Så langt i 2016 har fire personer mistet livet. Ut ifra statistikken kan vi vente minst én dødsulykke i uka ut august.
Jobber med bevisstgjøring
– Etter å ha kjørt motorsykkel i mer enn 40 år, så er det klart jeg kjenner mange som har omkommet på motorsykkel. Det rører oss selvfølgelig, det er veldig trist, forteller Morten Hansen, generalsekretær i Norsk Motorcykkel Union, til NRK.
– Det er ikke ufarlig det vi driver med. Jo mer forberedt man er, jo mindre sjanse er det for at man havner i en slik type situasjon.
Sammen med vegvesenet jobber de nå med å bevisstgjøre førere om trygghet på veien. Forhold, dagsform og fart må tas hensyn til.
– Dette er ting du må forberede deg på før du legger ut på turen. Du kan ikke ta slike avgjørelser på et tiendedels sekund, sier Hansen.