Hopp til innhold

Frykter at flyselskapene flyr tross tekniske feil

En ny EU-dom slår fast at passasjerer har krav på erstatning også ved forsinkelser på grunn av tekniske feil. Det kan gå utover flysikkerheten, mener Parat.

Fly i Paris

HØYE ERSTATNINGSSUMMER: Med den nye EU-dommen har man krav på høye erstatningssummer hvis flyene blir forsinket eller innstilt på grunn av teknisk svikt.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Tidligere har passasjerer ikke fått kompensasjon hvis flyet blir innstilt eller forsinket på grunn av tekniske feil.

I september slo en EU-dom fast at flypassasjerer nå kan kreve standarderstatning hvis forsinkelsen skyldes teknisk svikt.

Vegard Einan

Vegard Einan i Parat sier at det er stor forskjell på selskapene, men at han frykter at noen vil ta sjanser for å slippe utbetalinger.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Forbrukerrådet jublet over avgjørelsen. Andre tror dommen kan føre til at enkelte selskaper tar sjanser for å unngå store utbetalinger.

– Vi frykter at det store kostnadspresset i bransjen fører til at noen selskaper vil presse marginene på alle områder, inkludert sikkerheten, sier nestleder i fagforeningen Parat, Vegard Einan.

Frykter for sikkerheten

Også direktøren i det danske flyselskapet Jet Time tror dommen fører til at fly som ikke burde ha vært i lufta, likevel kan lette.

– Det kan få betydning for sikkerhetsnivået i europeisk luftfart, hvis man flyr fly som egentlig burde fått en ekstra sjekk, istedenfor at selskapet må betale ut en million i erstatning, sier Klaus Ren til Danmarks Radio.

Flyselskapene må etter den nye dommen betale erstatning hvis flyene er mer enn tre timer forsinket.

Vil ha flere kontroller

Leder i Norsk Flyteknikerorganisasjon Andreas Sundt bekrefter at det meldes om flere feil når flyene lander og er ferdige for dagen, sammenlignet med før de skal ut.

Andreas Sundt

Andreas Sundt i Norsk Flyteknikerorganisasjon ønsker flere kontroller på flyplassene.

Foto: NRK

– Det rapporteres helt klart om flere feil inn, enn ut. Ikke alle flyplasser har egne flyteknikere, og da kan det ta lang tid før feilene blir rettet selv om reparasjonen egentlig bare kunne ha tatt noen få minutter, sier Sundt.

Han har ikke inntrykk av at flyselskapene flyr med farlige feil. Med en gang det blir meldt om tekniske feil, må flyene stå på bakken til feilen er evaluert av en flytekniker.

– Jeg har høy tillit til pilotene og flyteknikerne i Norge. Men det bør absolutt bli flere kontroller fra Luftfartstilsynet for å unngå skumle situasjoner i en sterkt konkurranseutsatt næring, sier han.

Både piloter og flyteknikere har rapporteringsplikt til Luftfartstilsynet når alvorlige hendelser oppstår.

– Sjekker om flyene har flydd med tekniske feil

Marit Kvarum, kommunikasjonsrådigver i Luftfartstilsynet, forteller at de ved tilsyn sjekker om flyene har flydd med tekniske feil.

– Dersom flyet får tekniske feil, skal piloten føre feilen inn i flyets loggsystem, opplyser hun.

– Vi ser at kostnadene knyttet til passasjerrettigheter i stadig større grad blir påført flyselskapene. Samtidig er det slik at det er flyselskapets ansvar å ivareta flysikkerheten på en god måte, blant annet ved å sikre at flyene er i god teknisk stand, sier Kvarum.

SAS og Norwegian: Sikkerheten viktigst

Både Norwegian og SAS sier til NRK at sikkerheten kommer først når de flyr.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian

Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian konstaterer at selskapet setter sikkerheten foran alt når de flyr.

Foto: Simon Solheim / NRK

Begge selskapene forholder seg til EU-dommen, og betaler ut kompensasjon ved tekniske feil. De stiller likevel spørsmål ved erstatningssummene, som ofte er høyere enn billettprisene.

– Kompensasjonene står ikke i stil til hva billettene koster. Vi ser frem til at EU-regelverket blir revidert slik at det faktisk reflekterer konkurransesituasjonen i dag, sier kommunikasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen.

AKTUELT NÅ