Hopp til innhold

Frustrerte flypassasjerer i busskø

Stavangerjentene Susanne, Svava, June og Julia hadde gleda seg lenge til oslotur og Metallica-konsert. Nå kommer de seg ikke hjem.

Lange busskøer på Oslo Bussterminal

Susanne, Svava, June og Julia krysser fingrene for at de får plass på bussen til Stavanger i dag.

Foto: Jenny N. Kanestrøm / NRK

Stavangerjentene Susanne Østre (19), Svava Idasdottir (19), June Skaar (18) og Julie Huseby (18) reiste til Oslo for å overvære Metallicas konsert i Telenor Arena i går kveld. Men venninneturen de hadde gleda seg så lenge til gikk ikke helt som planlagt.

I natt begynte det nemlig å pipe i telefonene deres med beskjeder fra venner og familie om at hjemreisen til Stavanger kunne bli vanskelig.

– Veldig kjipt

Alle fire hadde flybilletter hjem til Stavanger i dag med flyselskapet Norwegian, slik at de kunne få med seg de siste skoledagene denne uka. Men siden alle flyene i Norge er innstilte på grunn av asken som sprer seg fra vulkanen på Island, må jentene legge om planene.

Etter å ha forsøkt å skaffe seg både tog- og bussbilletter over internett og telefon, måtte de til slutt dra med seg bagasjen til Oslo Bussterminal. Der står de nå i kø sammen med med et titalls frustrerte passasjerer, mange av dem med Metallica-skjorter.

– Dette er veldig kjipt, men vi kan ikke gjøre så mye med det, sier Svada, som krysser fingrene for at det er ledige plasser til dem på bussen til Stavanger.

Dyr konsertopplevelse

Jentene, som allerede har betalt store summer for Metallica-billettene, kan nå bli nødt til å punge ut ytterligere dersom de ikke kommer seg på en buss i løpet av dagen.

– Hvis vi ikke får tak i billetter i dag, skal vi forsøke å få tak i en leiebil, sier Svava, som like etter får beskjed av mannen foran dem i køen om at alle leiebiler i hovedstaden er utleid.

– Da må vi finne et hotell, og det kan bli dyrt, konkluderer Susanne.

Dårlig informasjon fra flyselskapet

NOR-WAY Bussekspress

Magne Håheim har hatt sin hittil travleste dag på jobben i dag.

Foto: Jenny N. Kanestrøm / NRK

Svava og Julie skulle etter planen sette seg på flyet klokka ti i morges, mens Susanne og June skulle fly i ettermiddag.

– Vi fikk melding om at flyet var kansellert én time før avgang, forteller Svava.

De to jentene, som etter planen skulle reise i ettermiddag, har ennå ikke hørt noe fra flyselskapet.

– Informasjonen har vært svært dårlig. Hvis vi ikke hadde hatt pc, hadde vi ikke fått beskjed om kanselleringene før det kun gjensto én time til avgang, forteller Susanne.

Jentene forteller at flere de reiste sammen med skal fly hjem med SAS i dag. Disse fikk beskjed om kanselleringene allerede i natt.

– Ikke lett å overholde plassgarantien

Magne Håheim jobber som kundebehandler i NOR-WAY Bussekspress. Han har sittet bak skranken på Oslo Bussterminal i ett og et halvt år, men har aldri opplevd så stor pågang som i dag. De innstilte flyene gjør at mange passasjerer forsøker å komme seg fram med buss og tog.

Køen foran skranken strekker seg helt til utgangen, og folk er både frustrerte og sinte fordi de ikke kommer seg hjem i tide.

– Du ser jo at alle Norges flyreisende skal ta buss i dag, sier Håheim mellom kundehenvendelsene.

Og trykket blir ikke mindre av at busselskapet hevder å ha plassgaranti. Hos oss er alle som møter på bussen garantert plass, uten å ha bestilt noe som helst på forhånd, lover NOR-WAY Bussekspress på sine nettsider.

– Vi skal alltid ha plass, uansett, men i dag er det ikke så lett. Likevel må vi greie å overholde garantien. Jeg har ringt etter busser i hele dag, så vi regner med å få alle passasjerene avgårde.

– En ekstraordinær dag

– Jeg har aldri opplevd så lang kø så lenge jeg har jobbet her. Dette er en ekstraordinær dag, sier Håheim, som har solgt billetter siden klokka sju i dag tidlig.

Til tross at mange kunder er oppgitte over at de ikke kommer seg på rett sted til rett tid, sier han at de fleste tar det med et smil.

– Mange av passasjerne er frustrerte, men de tar det overraskende bra. Folk legger godsida til når de skjønner at vi gjør alt vi kan for å hjelpe dem. Jeg prøver å fleipe litt med dem for å få dem i bedre humør, forteller han, mens han betjener en mann som er heldig og får billett til Bergen.

– Helt fantastisk! Nydelig. Dette hjelper på humøret, sier kunden da han får billetten av Håheim.

Med billetten i den ene hånda og kofferten i den andre tusler han forbi den uendelige lange køen og mot bussterminalen, der dagens åttende buss til Bergen venter på ham.

Lite pågang hos svensk busselskap

Marianne Tandberg

Marianne Tandberg i det svenske busselskapet Swebus har ikke merka økt pågang på grunn av flystoppen.

Foto: Jenny N. Kanestrøm / NRK

Mens Magne Håheim og hans kollega i NOR-WAY Bussekspress betjener hver sin lange kø, er det tomt utenfor luka til Marianne Tandberg, som er salgsleder for det svenske busselskapet Swebus i Oslo.

– Her er alt som vanlig i dag. Vi har ikke merka ekstra pågang i dag, sier hun.

Swebus er ett av fire selskaper som tilbyr bussturer til våre naboland Danmark og Sverige. Selskapet kjører til og fra Stockholm i Sverige.

AKTUELT NÅ