Hopp til innhold

Frp om betalingsparkeringsforslag: – Alle bor ikke på Grünerløkka

Både regjeringa og det største opposisjonspartiet på Stortinget avviser SVs forslag om at kommuner skal kunne pålegge arbeidsplasser og kjøpesentre å ta betaling for parkering.

En gjest betaler på en parkeringsautomat

VIL IKKE BETALE: Både Frp og Høyre mener det er en dårlig idé å la kommunene bestemme om kunder og ansatte må betale for å parkere utenfor arbeidsplassen og kjøpesenteret.

Foto: Sara Johannessen / NTB scanpix

– Det syns jeg er en utrolig dårlig idé, sier Morten Stordalen fra Fremskrittspartiet, første nestleder i transportkomiteen på Stortinget.

SVs stortingsrepresentant Lars Haltbrekken uttaler overfor NRK at partiet kommer til å fremme forslaget om parkeringsbetaling i nærmeste framtid.

Målet er å få ned biltrafikken og luftforurensningen.

Allerede i 2012 foreslo den rødgrønne regjeringa en lovendring der kommunen kunne pålegge grunneiere og andre å innføre betalingsparkering, både på offentlige plasser og på ansattparkeringer.

Forslaget ble trukket tilbake etter en høringsrunde. Nå skal SV fremme parkeringsforslaget på nytt.

Frp: – Bilen er ikke problemet

– Det er å gå langt over streken. SV skal alltid straffe bilisten. Bilen er ikke et problem. De blir stadig mer miljøvennlige, sier Stordalen.

– Men bilkjøring går utover miljøet?

Morten Stordalen

– Det er å gå langt over streken. SV skal alltid straffe bilisten. Bilen er ikke noe problem, fordi de blir stadig mer miljøvennlige, mener Morten Stordalen fra Fremskrittspartiet, første nestleder i transportkomiteen på Stortinget.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– Vi har aldri hatt så rein, ny bilpark i Norge. Vi må heller legge til rette for avgiftslettelser slik at folk kan kjøpe trygg, miljøvennlig bil – ikke innføre nye forbud.

Frp-eren mener forslaget griper «kraftig inn» i både enkeltmenneskers frihet og detaljregulerer bedrifter og grunneiere.

– Men ifølge Transportøknomisk institutt, fungerer det faktisk å innføre parkeringsavgift for å få ned bilbruken i områder med godt kollektivtilbud?

– Alle bor ikke på Grünerløkka i Oslo. Folk flest i Norge er avhengig av bil for å komme seg fra A til B, og gjøre sine ærender. Man kjører ikke for moro skyld, men fordi man må på jobb og handle.

– Men kunne man innføre parkeringsavgift i sentrale områder?

– Nei, jeg syns vi skal ha frihet til å kjøre bil.

Høyre: – Nærmest et overgrep

Leder av Transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten fra Høyre avviser forslaget blankt.

Helge Orten

– Forslaget er nærmest et overgrep mot den private eiendomsretten, mener Helge Orten fra Høyre og leder av Transportkomiteen på Stortinget.

Foto: Trond Vestre / NRK

Det er en dårlig idé. Det er et altfor sterkt inngrep i den private eiendomsretten om kommunen skal kunne gå inn å avgiftsbelegge privat grunn. Det er å gå altfor langt.

Det må være opp til de private aktørene selv å bestemme. Noe annet vil nærmest være et overgrep overfor den private eiendomsretten, sier Orten.

Arbeiderpartiet, som tidligere var med på å sende forslaget ut på høring for fem år siden, er skeptisk i dag.

Sverre Myrli (Ap)

Sverre Myrli (Ap) ønsker ikke støtte forslaget som de selv sendte ut på høring da de satt i regjering i 2012.

Foto: Terje Heiestad / Stortinget

– Vi har vært med på tøffe politiske vedtak for å redusere biltrafikken tidligere, men en lovendring for hele Norge, er et ganske dramatisk forslag, sier Sverre Myrli.

Aps representant i transportkomiteen peker på at forslaget aldri ble fremmet for Stortinget etter høringsrunden sist. Han viser også til at bompengetaksten nettopp har økt i flere storbyer.

– Vi må se på den totale belastningen for bilistene før vi går til ytterligere tiltak. Nå må vi se om tiltakene hjelper før vi kommer med nye, sier Myrli.

AKTUELT NÅ