– Det syns jeg er en utrolig dårlig idé, sier Morten Stordalen fra Fremskrittspartiet, første nestleder i transportkomiteen på Stortinget.
SVs stortingsrepresentant Lars Haltbrekken uttaler overfor NRK at partiet kommer til å fremme forslaget om parkeringsbetaling i nærmeste framtid.
Målet er å få ned biltrafikken og luftforurensningen.
Allerede i 2012 foreslo den rødgrønne regjeringa en lovendring der kommunen kunne pålegge grunneiere og andre å innføre betalingsparkering, både på offentlige plasser og på ansattparkeringer.
Forslaget ble trukket tilbake etter en høringsrunde. Nå skal SV fremme parkeringsforslaget på nytt.
- Transportforskere: – For lett å parkere på jobben
Frp: – Bilen er ikke problemet
– Det er å gå langt over streken. SV skal alltid straffe bilisten. Bilen er ikke et problem. De blir stadig mer miljøvennlige, sier Stordalen.
– Men bilkjøring går utover miljøet?
– Vi har aldri hatt så rein, ny bilpark i Norge. Vi må heller legge til rette for avgiftslettelser slik at folk kan kjøpe trygg, miljøvennlig bil – ikke innføre nye forbud.
Frp-eren mener forslaget griper «kraftig inn» i både enkeltmenneskers frihet og detaljregulerer bedrifter og grunneiere.
– Men ifølge Transportøknomisk institutt, fungerer det faktisk å innføre parkeringsavgift for å få ned bilbruken i områder med godt kollektivtilbud?
– Alle bor ikke på Grünerløkka i Oslo. Folk flest i Norge er avhengig av bil for å komme seg fra A til B, og gjøre sine ærender. Man kjører ikke for moro skyld, men fordi man må på jobb og handle.
– Men kunne man innføre parkeringsavgift i sentrale områder?
– Nei, jeg syns vi skal ha frihet til å kjøre bil.
Høyre: – Nærmest et overgrep
Leder av Transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten fra Høyre avviser forslaget blankt.
– Det er en dårlig idé. Det er et altfor sterkt inngrep i den private eiendomsretten om kommunen skal kunne gå inn å avgiftsbelegge privat grunn. Det er å gå altfor langt.
– Det må være opp til de private aktørene selv å bestemme. Noe annet vil nærmest være et overgrep overfor den private eiendomsretten, sier Orten.
Arbeiderpartiet, som tidligere var med på å sende forslaget ut på høring for fem år siden, er skeptisk i dag.
– Vi har vært med på tøffe politiske vedtak for å redusere biltrafikken tidligere, men en lovendring for hele Norge, er et ganske dramatisk forslag, sier Sverre Myrli.
Aps representant i transportkomiteen peker på at forslaget aldri ble fremmet for Stortinget etter høringsrunden sist. Han viser også til at bompengetaksten nettopp har økt i flere storbyer.
– Vi må se på den totale belastningen for bilistene før vi går til ytterligere tiltak. Nå må vi se om tiltakene hjelper før vi kommer med nye, sier Myrli.