NRK Meny
Normal

Frp om betalingsparkeringsforslag: – Alle bor ikke på Grünerløkka

Både regjeringa og det største opposisjonspartiet på Stortinget avviser SVs forslag om at kommuner skal kunne pålegge arbeidsplasser og kjøpesentre å ta betaling for parkering.

En gjest betaler på en parkeringsautomat

VIL IKKE BETALE: Både Frp og Høyre mener det er en dårlig idé å la kommunene bestemme om kunder og ansatte må betale for å parkere utenfor arbeidsplassen og kjøpesenteret.

Foto: Sara Johannessen / NTB scanpix

– Det syns jeg er en utrolig dårlig idé, sier Morten Stordalen fra Fremskrittspartiet, første nestleder i transportkomiteen på Stortinget.

SVs stortingsrepresentant Lars Haltbrekken uttaler overfor NRK at partiet kommer til å fremme forslaget om parkeringsbetaling i nærmeste framtid.

Målet er å få ned biltrafikken og luftforurensningen.

Allerede i 2012 foreslo den rødgrønne regjeringa en lovendring der kommunen kunne pålegge grunneiere og andre å innføre betalingsparkering, både på offentlige plasser og på ansattparkeringer.

Forslaget ble trukket tilbake etter en høringsrunde. Nå skal SV fremme parkeringsforslaget på nytt.

Frp: – Bilen er ikke problemet

– Det er å gå langt over streken. SV skal alltid straffe bilisten. Bilen er ikke et problem. De blir stadig mer miljøvennlige, sier Stordalen.

– Men bilkjøring går utover miljøet?

Morten Stordalen

– Det er å gå langt over streken. SV skal alltid straffe bilisten. Bilen er ikke noe problem, fordi de blir stadig mer miljøvennlige, mener Morten Stordalen fra Fremskrittspartiet, første nestleder i transportkomiteen på Stortinget.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– Vi har aldri hatt så rein, ny bilpark i Norge. Vi må heller legge til rette for avgiftslettelser slik at folk kan kjøpe trygg, miljøvennlig bil – ikke innføre nye forbud.

Frp-eren mener forslaget griper «kraftig inn» i både enkeltmenneskers frihet og detaljregulerer bedrifter og grunneiere.

– Men ifølge Transportøknomisk institutt, fungerer det faktisk å innføre parkeringsavgift for å få ned bilbruken i områder med godt kollektivtilbud?

– Alle bor ikke på Grünerløkka i Oslo. Folk flest i Norge er avhengig av bil for å komme seg fra A til B, og gjøre sine ærender. Man kjører ikke for moro skyld, men fordi man må på jobb og handle.

– Men kunne man innføre parkeringsavgift i sentrale områder?

– Nei, jeg syns vi skal ha frihet til å kjøre bil.

Høyre: – Nærmest et overgrep

Leder av Transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten fra Høyre avviser forslaget blankt.

Helge Orten

– Forslaget er nærmest et overgrep mot den private eiendomsretten, mener Helge Orten fra Høyre og leder av Transportkomiteen på Stortinget.

Foto: Trond Vestre / NRK

Det er en dårlig idé. Det er et altfor sterkt inngrep i den private eiendomsretten om kommunen skal kunne gå inn å avgiftsbelegge privat grunn. Det er å gå altfor langt.

Det må være opp til de private aktørene selv å bestemme. Noe annet vil nærmest være et overgrep overfor den private eiendomsretten, sier Orten.

Arbeiderpartiet, som tidligere var med på å sende forslaget ut på høring for fem år siden, er skeptisk i dag.

Sverre Myrli (Ap)

Sverre Myrli (Ap) ønsker ikke støtte forslaget som de selv sendte ut på høring da de satt i regjering i 2012.

Foto: Terje Heiestad / Stortinget

– Vi har vært med på tøffe politiske vedtak for å redusere biltrafikken tidligere, men en lovendring for hele Norge, er et ganske dramatisk forslag, sier Sverre Myrli.

Aps representant i transportkomiteen peker på at forslaget aldri ble fremmet for Stortinget etter høringsrunden sist. Han viser også til at bompengetaksten nettopp har økt i flere storbyer.

– Vi må se på den totale belastningen for bilistene før vi går til ytterligere tiltak. Nå må vi se om tiltakene hjelper før vi kommer med nye, sier Myrli.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger