– Jeg mener helt klart at de man redder nå, de skal settes i land i Libya. Det er ingen grunn til å transportere dem til Europa, sier Fremskrittspartiets justispolitiske talsperson Ulf Leirstein til NRK.
Spørsmålet er om den farlige middelhavsruten fra Libya til Italia nå gjenoppstår som en av hovedrutene.
Listhaug: – Vesentlig endring må til
Innvandringsminister Sylvi Listhaug (Frp) skriver i sitt svar til Leirstein at regjeringen vil støtte «tiltak utenfor Europa som kan bidra til at migrasjonen blir kontrollert og regulert». Samtidig er hun klar på at mye må skje før det blir aktuelt å returnere båtflyktninger til Libya.
Italia har etterlyst en avtale med afrikanske land på lik linje med den EU har med Tyrkia. Men for Libyas del er det høyst uklart om det i det hele tatt er mulig, skriver The Gurdian:
- Libya har tre konkurrerende regjeringer, og landet beskrives som en krigssone.
- Den FN-støttede regjeringen er svak, og det er usikkert om de kan håndheve en eventuell avtale med EU.
- Flyktninger har nesten ingen rettigheter eller rettssikkerhet. Kidnappinger og moderne slaveri er ikke uvanlig.
Tross sikkerhetsutfordringene i Libya mener Leirstein at den beste løsningen på kort sikt å sende flyktningene og migrantene i retur.
– Det vil sende et veldig klart signal om at man ikke da kommer seg til Europa. Vi må unngå at mange tusen mennesker setter seg i disse farlige farkostene i Middelhavet, sier han.
– Mener du det er trygt å sende folk tilbake til Libya?
– Ja, de kommer jo derfra, så det har tydeligvis vært trygt nok til å dra derfra, sier han.
Flyktninghjelpen: Overhodet ikke trygt
Pål Nesse i Flyktninghjelpen sier til NRK at han er «forundret over at noen i det hele tatt tenker tanken» om å sende forliste migranter og flyktninger tilbake til Libya.
– Det er overhodet ikke trygt der. Det er et viktig prinsipp, både i flyktningkonvensjonen og den Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen, at man ikke skal sende mennesker tilbake til steder der deres liv og helse er i fare, sier seniorrådgiveren.
– Leirstein viser til at mange av dem har valgt å reise til Libya for å ta sjøveien til Europa?
– Det er i så fall en helt ny definisjon av trygge områder. Dersom du som flyktning har reist gjennom et område, så betyr ikke det at området nødvendigvis er trygt, selv om du kom deg helskinnet gjennom. Bare spør en hvilke som helst syrer som har reist gjennom krigssoner for å komme seg ut av landet, sier Nesse.
Frykter tragedier til sjøs
Selv om Flyktninghjelpen og Frp-politikeren har helt ulike syn på Libya-retur, deler de bekymringen for at flere nå skal velge nettopp det landet som avreisepunkt til Europa.
– Den veien er farligere, og vi frykter at dødstallene kan stige, sier Nesset.
- Mens 2283 båtflyktninger kom til Italia mars 2015, er tallet for mars i år 9676.
- Over 80 prosent av båtflyktningene til Italia kommer fra afrikanske land, som for eksempel Nigeria, Gambia og Senegal.
- I Hellas er situasjonen en annen: Så langt i år er nesten halvparten av båtflyktningene i landet fra Syria. Afghanistan og Irak er andre store grupper.
– Vi vet at syrere i Tyrkia nå vurderer å fly til Sudan for å ta landeveien til Libya og deretter over til Italia. Dette kan bli en uheldig konsekvens av Tyrkia-avtalen, sier Nesse.
Europeiske toppledere vurderer nå hvordan de kan unngå at flyktninger og migranter som tidligere reiste til Europa via Tyrkia, nå velger sjøveien fra Libya til Italia.
- Italias innenriksminister har bedt Libya stenge grensene for å forhindre store flyktningstrømmer over Middelhavet.
- Frankrike og Tyskland vil tilby opplæring for landets grensevakter og sikkerhetsstyrker hvis det er ønskelig.
- Mandag møttes statsledere fra Tyskland, USA, Storbritannia og Italia i Hannover for å diskutere hvordan de kan hindre menneskesmuglerne i å etablere nye ruter.
- Nato patruljerer allerede langs smuglerrutene øst i Egeerhavet mellom Hellas og Tyrkia. President Barack Obama sier USA også kan bidra til å stoppe migrasjonsrutene over Middelhavet dersom det blir nødvendig.