NRK Meny
Normal

Anklages for å bløffe velgerne etter bompengerekord

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Frp anklages for løftebrudd etter at Nasjonal transportplan legger opp til å hente inn 131 milliarder i bompenger fram til 2029.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

BOMPENGER MED FRP: I Frps partiprogram står det at bompenger ikke skal innkreves for bruk av det offentlige veinettet. Det løftet ble det umulig å innfri, erkjenner Ketil Solvik-Olsen og viser til at Frp er det eneste partiet på Stortinget som vil kutte bompengebruken.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Realitetene har også innhentet Ketil Solvik-Olsen og Frp. Nå setter de verdensrekord i innhenting av bompenger, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson Eirik Sivertsen til NRK etter at regjeringen og støttepartiene la fram Nasjonal transportplan for 2018–2029.

12-årsplanen legger opp til rekordhøy bruk av penger:

  • Rammen er på 933 milliarder fra 2018–2029.
  • I tillegg er det lagt til grunn 131 milliarder i bompenger.
  • Totalt utgjør det 1064 milliarder.

Det vil si at regjeringen legger opp til å kreve inn 10,9 milliarder kroner hvert år i bompenger de neste tolv årene.

Janne Sjelmo Nordås

ØKER: Janne Sjelmo Nordås (Sp) sier den samlede summen bilistene må ut med øker, selv om andelen går ned (arkivfoto).

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Opposisjonen hevder Frp, som gikk til valg på å kutte bompengebruken, nå møter seg selv i døra.

– Det er løftebrudd fordi Frp og ministeren har vært så tydelige på at man skulle kutte kraftig. De gikk til valgt på det motsatte, sier Janne Sjelmo Nordås i Senterpartiet.

– Mer enn noen gang

Den forrige transportplanen, som de rødgrønne sto bak, la opp til om lag 98 milliarder i bompenger fra 2014–2023, det vil si 9,8 milliarder årlig.

Eirik Sivertsen (Ap) på kaia i Bodø

BLØFF: Eirik Sivertsen i Ap mener Frp har ført egne velgere bak lyset.

Foto: Vilde Bratland Erikstad

Selv om summen nå øker, brukte Solvik-Olsen store deler av pressekonferansen til å påpeke at bompengeandelen, altså hvor stor del av kaka bompenger skal betale, går ned. Det argumentet imponerer ikke Sivertsen i Ap.

– Mulig det er korrekt. Likevel vil det kreves inn mer bompenger enn noen gang i Norge. Dette er et parti som har bløffet sine velgere, sier han til NRK.

Jeg kan garantere at det blir bompengefritt over hele landet.

Bård Hoksrud / Nettavisen juni 2013

Frp slår tilbake

Ketil Solvik-Olsen sier at han som Frp-politiker gjerne skulle sett at bompengeandelen var lik null.

– Men da må velgerne gi meg enda mer forhandlingsmakt etter neste valg. Frp er minst i regjering og vi har ikke flertall i Stortinget. Men det at vi i det hele tatt har fått til en Nasjonal transportplan der veksten tas ved statlige bevilgninger og ikke lenger ved å øke bompengene, det viser at det betyr noe å ha Frp i regjering.

Staten skal ha ansvaret for en forsvarlig veiutbygging i landet, og bruk av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling er en ytterligere beskatning av trafikantene. Bompenger, veiprising eller andre former for direkte brukerbetaling kan derfor ikke innkreves for bruk av det offentlige veinettet.

Partiprogram 2013-2017 / Frp

– Hva sier du til at du anklages for løftebrudd?

– De som nå anklager meg for løftebrudd, er det som har hatt gleden ved å stoppe meg, nettopp fordi de ønsker å opprettholde bompengenivået. Så til alle velgerne der ute: Det er Frp og borgerlig regjering du må sikre etter valget for å få kutt i bompenger, ikke alle de som sitter og klager samtidig som de godter seg over at bompengene ikke går ned.

Selv om det legges opp til å kreves inn mer bompenger frem mot 2029, insisterer FrP-statsråden at de legger opp til mindre bompenger enn den rødgrønne regjeringen la opp til.

– Justert for kroneverdi vil summen være litt lavere enn den forrige regjeringen presenterte i forrige NTP, sier Solvik-Olsen. At denne regjeringen også har satt ned noen bilavgifter, mener han også er relevant for regnestykket.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger