Hopp til innhold

Frister norske restauranter med positive kundeomtaler

Norske restauranteiere blir kontaktet av utenlandske selskap som tilbyr positiv kundeomtale på nett. Forbrukerombudet liker trenden dårlig.

E-post om positiv kundeomtale

E-poster som denne blir brukt til å friste norske restauranter til å kjøpe positiv kundeomtale på nett.

Foto: Privat

– Jeg må innrømme at jeg synes innholdet i e-posten var tåpelig da jeg fikk den, sier medeier for restaurantkjeden Delicatessen, Rodrigo Belda.

Rodrigo Belda

Medeier for restaurantkjeden Delicatessen, Rodrigo Belda, synes det er unødvendig at utenlandske selskap kontakter ham.

Foto: Privat

For en måned siden fikk han en underlig e-post fra et selskap som tilbød ham om å skrive positive kundeomtaler av restauranten hans. E-posten skal angivelig være fra et selskap i Vietnam, og selgeren påpeker at selskapet har kontakt med kunder fra store deler av verden som kan bidra.

– Det er slike ting som gjør at jeg blir skeptisk til kundeomtaler på nettet. Det er ikke første gang jeg får en slik e-post, forteller Belda.

Marked for falske omtaler

Forbrukerombudet er overrasket over at utenlandske selskap tilbyr falske omtaler på nett nå også til norske restaurantkjeder.

– Vi har hørt at slikt skjer i utlandet, men ikke så mye i Norge. Dette viser jo at det er noen som har gjort det her til et levebrød, og at det trolig er et marked der ute for falske kundeomtaler.

– Det er jo en inntektskilde som ikke er direkte ulovlig, men det blir problematisk når de oppfordrer virksomheter til å gjøre ulovlige ting, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.

Forbrukerombudet har varslet at de kommer til å se nærmere på skjult og ulovlig reklame i året som kommer.

Gry Nergård

Forbrukerombudet er bekymret for at utenlandske selskap tilbyr positive kundeomtaler på nett.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

Nergård frykter at enkelte restauranter kan føle seg fristet til å ha en positiv kundeomtale av seg på nett i de store internasjonale kundeportalene.


– Jeg tror de fleste restaurantkjedene der ute er seriøse, og at de vil ikke lure kundene sine. Samtidig kan enkelte føle seg fristet til å få god reklame på nett. Da bryter de jo loven. Og dersom de blir oppdaget er det et stort omdømmefall for dem, sier Nergård.

Fornøyde kunder viktigst

Men for eier i Delicatessen var det aldri snakk om å gå videre med tilbudet han fikk på e-post.

– Jeg prioriterer heller å satse på å gjøre en god jobb sånn at kundene våre er fornøyde med maten når de forlater restauranten. Mitt motto er at hvis en gjest er fornøyd anbefaler han oss videre til to personer, men er en gjest misfornøyd klager han til ti, konkluderer Belda.

– Hvorfor la du ut bildet av e-posten du mottok på bildedelingstjenesten Instagram?

– For å dele min erfaring med andre og for å finne ut av om andre restauranter har opplevd det samme som oss, sier Belda.

Forbrukerombudet mener at denne trenden fører til at norske forbrukere må være mer forsiktige.

– Vi må dessverre være enda mer kritiske til det vi leser på nett når det er så mange aktører der ute som driver med skjult reklame, sukker hun.

AKTUELT NÅ