Hopp til innhold

– «Svarte bokser» viser for mye feil

GPS-teknologien har for mye feil og boksene virker ikke i kulde, viser forsøk fra Sverige.

E6 ved Skjetten

Vinter med snø og is og upresis GPS er blant grunnene til at If skadeforsikring avsluttet forsøk med ferdskrivere ('svarte bokser') i personbiler.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

GPS-teknologien er ikke presis nok for bruk i ferdskrivere i personbiler, mener forsikringsselskapet If. De har testet dette i Sverige og har lagt forsøkene på is.

Samtidig setter Tryg Forsikring i gang nesten tilsvarende forsøk i Norge.

Datatilsynet har gitt Tryg konsesjon til å utstyre bilene til 1000 kunder med en svart boks som blir koblet til bilens «hjerne».

Boksen skal rapportere en rekke detaljer om kjørestil til forsikringsselskapet, skriver Dagens Næringsliv (se detaljer i faktaboks).

Kan «sladre» feil

Konkurrenten If mener at dagens GPS-teknologi ikke er sikker nok:

Ole Berge

Jon Berge i If sier forsøk med svarte bokser i personbiler viste få fordeler.

Foto: If

– Våre forsøk fra Sverige viser at GPS-en ikke var presis nok og at boksene heller ikke var driftssikre, sier Jon Berge, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring til NRK.no.

Berge peker på at feilmarginen på 10 meter i GPS-posisjoneringen kan bety at en bilfører kan kjøre på en parallellvei med en annen fartsgrense enn den boksen registrerer. Hvis feilen skal inngå i beregningsgrunnlaget for premie, vil den få økonomiske følger.

– Nøyaktighet er også ekstremt viktig for å kunne fastslå årsakssammenhenger ved ulykker, understreker Berge.

Stoppet i kulde

Forsøkene i Sverige viste også at flere bokser sluttet å virke i vinterklima.

If testet også ferdskriver på mobiltelefon, men også der ble konklusjonen negativ. Det viste seg at påliteligheten var for dårlig.

Øystein Thoresen

Øystein Thoresen i Gjensidige mener prisen på teknologien fortsatt er for høy.

Foto: Gjensidige

Heller ikke Gjensidige Forsikring vil starte med «svarte bokser» nå.

– Teknologien er fortsatt for dyr, og markedet er trolig heller ikke modent, sier informasjonsdirektør Øystein Thoresen. Han sier at Gjensidige uansett kun ser for seg ordninger som er frivillige.

Datatilsynet skeptisk

Datatilsynet er bekymret for hvor mye data som lagres, men har likevel gitt forsikringsselskapet Tryg tillatelse til å sette i gang prosjektet.

– Vårt utgangspunkt for dette pilotprosjektet er å se om det å måle kundens atferd har påvirkning på hvilken risiko som blir tatt, og om det egner seg for prisdifferensiering, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring.

«Den planlagte behandlingen av personopplysninger har karakter av overvåking», skriver Datatilsynet i konsesjonsbrevet, og mener «den type registrering av opplysninger er et betydelig inngrep i privatlivet». Men de sa ja blant annet fordi det er et tidsavgrenset forsøk.

AKTUELT NÅ