NRK Meny
Normal

Her testes F35-flyene: – Forstår at det stilles spørsmål ved pengebruken

EGLIN AIR FORCE BASE, FLORIDA (NRK): Norges nye jagerfly ligger an til en samlet kostnad på 248 milliarder kroner. Forsvaret avviser flere budsjettsprekker. – Det er naivt, mener kritiker.

De nye F35-flyene testes på den militære flybasen Eglin i det vestlige Florida.

NETT-TV: De nye F35-flyene testes på den militære flybasen Eglin i det vestlige Florida.

Representanter fra Forsvaret besøkte fredag en av verdens største flybaser for å få oppdatert informasjon om utviklingen av jagerflyet F-35.

Piloter ved basen foretar nå omfattende tester av flyet, som skal være operativt allerede i 2015.

Totalt 248 milliarder kroner

Norge har besluttet å kjøpe 52 slike jagerfly. Selve kjøpskostnaden kommer til å være 64 milliarder kroner, mens totalkostnadene med drift og vedlikehold blir på omlag 248 milliarder kroner, ifølge de siste beregningene fra Kampflyprogrammet.

Forsvaret tror ikke kostnadene kommer til å øke ytterligere, men synes ikke det er rart at det nå følges ekstra godt med.

– Dette er en av de største investeringer Norge noensinne har gjort. Det er en selvfølge at folk følger med på oss når det brukes så mye penger på noe, sier Eystein Kvarving, talsmann for Forsvarsstaben, til NRK.

Forsvaret: – Ser ikke ut til å ende med budsjettsprekk

Til tross for de høye kostnadene, mener Forsvarets toppledelse at det er helt nødvendig å få på plass et nytt kampflyvåpen, og at det er enkelt å forsvare milliardkjøpet.

– Et nytt kampflyvåpen vil bli en ryggrad i det norske Forsvaret. Dette flyet vil være avgjørende i forsvaret av Norge i lang tid fremover, mener Kvarving.

Kritikerne har blant annet hevdet at F-35 kommer til å bli langt dyrere enn det som nå blir antydet. Dette avviser Forsvarsstaben.

– Vi følger nøye med på kostnadene og har gode prosedyrer for dette. Det er for tidlig å si om dette vil endre seg, men foreløpig ser det ikke ut til at dette vil ende med noen budsjettsprekk, sier Kvarving.

– All erfaring tilsier at det blir dyrere

Alexander Harang

Alexander Harang mener det er naivt å tro at prislappen som settes på levetidskostnadene nå, skal bli stående.

Foto: Even Kjølleberg / NRK

Det er naivt å tro, mener Alexander Harang, leder i Norges Fredslag. Han har fulgt kampflyprosjektet siden det startet i 1999.

– Det er vanskelig å se for seg at en så stor anskaffelse over så lang tid, med så mange ukjente faktorer, ikke skal sprekke. Jeg tar det nesten som en selvfølge at flyene kommer til å koste mer. All nær historie om større forsvarsmateriellanskaffelser tilsier det, sier Harang.

Han viser til da Forsvaret skulle anskaffe nye fregatter.

– Ingen store anskaffelser har gått etter boka. Og sprekkene har vært gigantiske, i milliardklassen, sier Harang.

Han forventer både at selve anskaffelsen av flyene kan bli dyrere enn 64 milliarder kroner, men ikke minst mener han at det er svært sannsynlig at de såkalte levetidskostnadene blir høyere enn de 248 milliardene som er anslått nå.

– Det vil være naivt hvis man tar som utgangspunkt at de levetidskostnadene som oppgis per nå, skal bli stående, sier Harang.

– Erfaringene fra andre land, som for eksempel Canada, tilsier at prisen aldri har vært avklart og selvsagt. Da blir det vanskelig å ta som utgangspunkt at det skal være annerledes i Norge.

Canada besluttet i desember 2012 å oppheve vedtaket om å kjøpe F-35-fly. Det skjedde etter gjentatte forsinkelser og en klar økning i prisen på flyene og driften av dem.

Kampflyene fører til innsparing

Uansett hva den endelige prislappen blir, har beslutningen om å kjøpe nye kampfly allerede ført til at Forsvaret må spare og har mindre penger til andre formål.

F-35-prosjektet er noe av årsaken til at Forsvaret har satt i verk en omfattende innsparings-og effektiviseringsprosess.

– En del av det vi ønsker å bruke mindre penger på er blant annet basedrift. Derfor har vi kuttet i antall baser og legger ned driften i Bodø og kutter i driften på Rygge. Dette har vært nødvendige innsparinger. Der er foreløpig ikke planlagt flere kutt, men vi har hele tiden fokus på hvordan vi kan effektivisere og drive virksomheten smartere, sier Eystein Kvarving.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger