Hopp til innhold

Politiet forsøkte å kalle opp piloten før styrt

Politiet forsøkte gjentatte ganger å kalle opp piloten som skulle lande ved Sollihøgda tirsdag på redningskanalen, men fikk ikke kontakt før luftambulansehelikopteret styrtet i bakken.

Havarikommisjonen og politiet om ulykken

VIDEO: – Politiet forsøkte gjentatte ganger å kalle opp piloten i redningskanalen. Etterforskningen vil vise hvorfor vi ikke greide å opprette kontakt, sier stabsjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt.

Legen og piloten som var om bord i heilkopteret er bekreftet omkommet, mens en tredje person er sendt til sykehus med alvorlige skader.

Politiet kom til ulykkesstedet bare et par minutter før helikopteret skulle lande, for å hente skadde etter en lastebilvelt på samme sted.

Pilot Bjørn Nergård

OMKOM: Flyger Bjørn Nergård (52) var en av to personer som omkom i ulykken.

Foto: Terje Heiestad / Norsk Luftambulanse / NTB scanpix

– Politiet hadde ikke kontakt med helikopteret. Vi hadde satt en politibil på den sperrede veistrekningen E 16, før tunnelen. Men vi hadde ingen dialog med helikopterpiloten og hadde derfor ikke plukket ut noe landingssted, sier stabsjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt til NRK.

Ifølge Tvenge ville det ha trygget landingssituasjonen vesentlig om politiet hadde fått kontakten med piloten. Hvorfor det ikke skjedde, kan han ikke svare på nå.

Forsøkte flere ganger

– Politiet forsøkte gjentatte ganger å kalle opp piloten i redningskanalen. Etterforskningen vil vise hvorfor vi ikke greide å opprette kontakt, fastslår Tvenge.

Ifølge stabsjefen har politifolk som var øyenvitner fortalt at helikopteret kom og tok et rutinemessig sveip over området, før det begynte å gå inn mot landingsstedet. Plutselig traff det høyspentlinjen.

– Politiet hadde forsøkt å oppnå kontakt med piloten for å varsle om de vanskelige landingsforholdene, med snø og strømkabler. Da helikopteret nærmet seg, så alle redningsmannskapene at dette kom til å bli svært nært. Det ble antageligvis forsøkt å gi signaler visuelt til helikopteret, forklarer Tvenge.

Han understreker at politiet ønsker å bidra til trygge landinger, men at fartøysjefen bestemmer hvor og når han eller hun vil lande.

(Saken fortsetter under grafikken)

Oversikt over ulykkesstedet ved Sollihøgda (grafikk)

ULYKKESSTED: Ambulansehelikopteret styrtet under landing på ulykkesstedet der en lastebil hadde veltet.

Foto: Jon Eeg /NTB Scanpix | Grafikk: Sivert Moe Winther/NRK

Traff høyspentlinje

Tor Nørstegård, leder og inspektør i Havarikommisjonen

TRAFF LINJE: – Vi har konstatert at helikopteret har truffet en høyspentlinje, sier Tor Nørstegård, leder og inspektør i Havarikommisjonen.

Foto: NRK

Høyspentledningen var den direkte årsaken til helikopterstyrten på Sollihøgda, ifølge Havarikommisjonen, som har vært på Sollihøgda tirsdag. Kommisjonen er så godt som ferdig med de innledende undersøkelsene.

– Vi har konstatert at helikopteret har truffet en høyspentlinje. Vi ser spor etter treffet på helikopteret, og har endene på høyspentlinjen også. Vi kan med god sikkerhet si at en høyspentlinje var den direkte årsaken til at helikopteret havarerte, sier Tor Nørstegård, leder og inspektør i Havarikommisjonen, til NRK.

Helikoptervraket ble tirsdag kveld heist opp på en lastebil og fraktet vekk. Havarikommisjonen har plukket med seg enkelte deler som kan være med på å gi svar om ulykken.

– Noen komponenter og navigasjonsutstyr kan være med på å gi oss informasjon om hvordan helikopteret fløy, forklarer han.

Nå skal Havarikommisjonen se nærmere på vraket på Lillestrøm, snakke med vitner, Luftambulansen og andre.

Norsk Luftambulanse kan tirsdag kveld ikke forklarer hvorfor politiet ikke fikk kontakt med piloten i helikopteret som styrtet.

Ulykkeshelikopteret løfte opp på lastebil ved Sollihøgda

FRAKTES VEKK: Ulykkeshelikopteret løftes opp på lastebil ved Sollihøgda.

AKTUELT NÅ