Forsker: Umulig å nå klimamål hvis elbilfordelene fjernes

Senterpartiets nestleder Ola Borten Moe vil fjerne alle fordeler elbileiere har. Det vil øke CO2-utslippene kraftig, ifølge forsker ved Transportøkonomisk institutt.

Elbil

STORE FORDELER: Elbiler har i dag en rekke økonomiske fordeler. Ola Borten Moe mener det er på tide på fjerne dem.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

I Politisk kvarter i NRK P2 torsdag sa Ola Borten Moe at han ønsker å kutte fordelene elbileiere har, og heller bruke pengene på kollektivtransport og biodrivstoff.

Ola Borten Moe

Nestleder i senterpartiet, Ola Borten Moe, vil fjerne elbilfordelene.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Du berger ikke klimaet ved å kjøre rundt i en Tesla, sier lederen for Senterpartiets programkomité.

I dag kan elbilkjørere bruke kollektivfeltet, de slipper å betale bompenger, de har gratis parkering og de slipper moms og engangsavgift.

Alt dette skal ta slutt i 2017 og 2018, eller fases gradvis ut i løpet av stortingsperioden, dersom Borten Moe får det som han vil.

– Folk vil velge andre biler

Lasse Fridstrøm, forsker Transportøkonomisk institutt

Forsker ved Transportøkonomisk institutt, Lasse Fridstrøm, har regnet på hvor mye CO2-utslippene øker hvis elbilfordelene fjernes.

Foto: Svein Erik Dahl

Forsker ved Transportøkonomisk institutt, Lasse Fridstrøm, har akkurat publisert en rapport om temaet.

Våre beregninger viser at bare å fjerne fritaket for engangsavgift og moms på elbiler, vil føre til at hvert årskull av personbiler slipper ut minst 200.000 tonn mer CO2 i løpet av bilenes levetid.

Årsaken er at folk vil gå over til å kjøpe bensin- og dieselbiler i stedet for elbiler.

– Det vil være helt umulig å nå utslippsforpliktelsene, altså 40 prosent nedgang i CO2-utslippene innen 2030, hvis man gjør det Borten Moe foreslår, sier Fridstrøm.

Laster innhold, vennligst vent..

– Har nådd målene

Ola Borten Moe mener Stortinget allerede har holdt det de har lovet når det kommer til elbiler. I utgangspunktet skulle fordelene vare til man hadde minst 50.000 elbiler på norske veier, eller til 2017.

– Vi er i ferd med å passere 80.000 biler, og fordelene skal vare i to år til. Det er ingen fornuft i det. Dette er i ferd med å bli en konvensjonell, vanlig teknologi. Det er ingen grunn til å bruke fellesskapets penger og ressurser til at folk skal kjøpe seg privatbil, sier Borten Moe.

- Hoderystende Hauge

Fredric Hauge

Fredric Hauge, leder av Bellona.

Foto: NRK

Leder i Bellona, Fredric Hauge, sier han er hoderystende til forslaget.

– Elbilsalget stuper fort hvis man kutter fordelene, det så vi at skjedde i Danmark da de avviklet sin elbilpolitikk nylig, sier Hauge.

Han reagerer også på at Borten Moe trekker fram biodrivstoff som den store alternative løsningen.

– Det løser ikke de lokale utslippsproblemene. Dette ser jeg på som et rent bondefrieri, sier Hauge.

Forsker Lasse Fridstrøm lar seg heller ikke overbevise av satsing på biodrivstoff.

– Biodrivstoff er en kompleks sak. Det er bedre enn fossilt drivstoff, men vi har akkurat hatt en debatt om bruk av palmeolje i biodrivstoff, noe som ikke er spesielt miljøvennlig. Det er heller ikke nok biomateriale til å drive hele transportsektoren.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger