NRK Meny
Normal

Forsker støtter Venstre: Her må klimakuttene starte

Drivstoffavgifter ser ut til å være en tapt sak for Venstre, men Cicero-forsker mener klimakuttene fortsatt må komme i transportsektoren.

Finansminister Siv Jensen (Frp) Venstre-leder Trine Skei Grande

Venstre-leder Trine Skei Grande og finansminister Siv Jensen (Frp).

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Statsbudsjettets prisøkningen på 15 øre og 35 øre henholdsvis på bensin og diesel, ble ingen overraskelse, men da regjeringen presenterte helheten i klimabudsjettet var fortsatt ikke samarbeidspartiene fornøyde.

– Blir ikke statsbudsjettet grønnere, stemmer vi ikke for det, konkluderte Venstre-leder Trine Skei Grande.

I NRK-programmet Debatten, hevdet Venstre-lederen at at budsjettet ikke er på vei til Paris og krevde reduksjon i C02-utslipp for å nå målene om 40 prosent klimagassreduksjon innen 2030.

En rekke andre i miljøbevegelsen sa det samme og kalte det et miljøsvik.

Lørdag avholdt Venstre landsstyremøte, og beskjeden til regjeringen er den samme.

– Regjeringen har senket årsavgiften på bensinbiler og økt på elbiler. Det er et like svart skifte som tungolje, sier partilederen og fortsetter:

– Jeg var stolt av en statsminister som brukte sin pondus til å overtale de andre landene til å signere Paris-avtalen. Kjempebra, i hvert fall i stolen. Da forventer jeg at Erna leverer. En ting er at hun lovte det til Venstre, men hun lovte det også til verden, sier hun til landsstyret.

Debatten Trine og Siv

Se hele duellen mellom Siv Jensen (Frp) og Trine Skei Grande (V) om statsbudsjettet og det grønne skiftet på NRK TV.

Foto: Skjermdump / NRK

– Virker ikke fort nok

Skal Norge klare å redusere 40 prosent innen 2030 må vi årlig kutte 850.000 tonn C02. I dag har regjeringen lagt opp kutt på omtrent 200.000. Flere av regjeringens tiltak vil kunne virke på sikt, men det er ikke fort nok, mener partilederen i Venstre.

Drivstoffavgifter er ikke bare en symbolsak for Venstre. Cicero mener at transportsektoren er den sektoren Norge lettest kan kutte for å begrense klimagassutslipp.

Norges store klimautslipp kommer i fem sektorer: olje, industri, landbruk, oppvarming og transport. Målene til EU gjelder for ikke-kvotepliktig sektor og kuttene må derfor tas i landbruk-, oppvarming- og transportsektoren. Av dem er transportsektoren den største.

Landbrukssektoren er vanskelig praktisk og politisk. Forsker i senter for klimaforskning CICERO er overbevist om at hvis vi skal nå målene innen 2030 er det i transportsektoren man må begynne.

Ku på Ulberg gård

KUPROMP: Denne kua gir ut CO₂ gjennom metangass.

Foto: Helle Therese Kongsrud / NRK

– Vi kan jo ikke slutte å produsere mat. Men transport er en stor ikke-kvotepliktig sektor, og det er også enklest fordi vi allerede har teknologien til å gjennomføre kuttene. Elbiler og biodrivstoff kan bidra også, men i matproduksjonen er det altså ikke like lett, sier Borgar Aamaas, seniorforsker i CICERO.

I landbrukssektoren er det kuene som blant annet står for de største utslippene i form av metangass.

– Hadde ikke vært nok uansett

Kutt i oppvarmingssektoren er også vanskelig på kort sikt. Regjeringen har i budsjettet gått inn for utfasing og et forbud av oljefyring, men forslaget er allerede vedtatt politikk. I 2020 vil det gi C02-kutt på opp mot 1,3 millioner tonn.

CICERO-forskeren tror ikke noen vil vært fornøyd med statsbudsjettet for 2017, hva enn de hadde presentert av klimakutt.

– Det er nesten umulig å nå de ambisiøse målene. Uansett hva de hadde lagt frem hadde det antageligvis ikke vært nok. Det blir vanskelig å finne tiltak til å kutte 856.000 i C02 tonn, men hadde vi delt opp målene frem til 2030 hadde vi muligens blitt fornøyd på lang sikt, sier Aamaas.

Han forklarer at Miljødirektoratet har en plan for hvordan man skal klare det likevel, men at målene er ambisiøse.

Trine Skei Grande står fast på at kravet hennes var et grønt skifte, altså ikke høyere drivstoffavgifter i seg selv. Hun synes, i motsetning til MDG at fem kroner dyrere bensin er for mye.

– De tror det å skatte bort er bra i seg selv. Å øke skattene er ikke noe kunstverk, det har politikerne gjort i 6000 år. Det er skiftet som er utfordringen. Det skal være lønnsomt å skifte til grønne løsninger, sier Grande.

Partilederen i Venstre ramser opp andre klimatiltak som nå kan bli deres nye kampsaker:

  • Alle i Norge skal få et grønt skattefradrag
  • Fjerne moms på kollektivtrafikk
  • Fjerne omregistreringsavgiften
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger