Hopp til innhold

Forbrukertilsynet: Wizz Air-reklame er i strid med markedsføringsloven

Tilsynet mener Wizz Air ikke har lov til å kalle seg Europas grønneste flyselskap. Flyselskapet er uenig.

Wizz Air landet på Værnes lufthavn utenfor Trondheim

Ifølge Forbrukertilsynet har det ungarske flyselskapet Wizz Air brutt markedsføringsloven. De får ikke lov til å kalle seg Europas grønneste flyselskap.

Foto: Morten Andersen / NRK

Totalt mottok Forbrukertilsynet to klager på reklamene til Wizz Air før jul ifjor.

Blant annet reagerte organisasjonen Framtiden i våre hender på at Wizz Air markedsførte seg som «Europas grønneste flyselskap», og kalte reklamene et forsøk på «grønnvasking».

Nå sier Forbrukertilsynet at påstandene i reklamekampanjen bryter markedsføringsloven, og villeder forbrukere. Det viser et brev NRK har fått tilgang til.

– Vi mener Wizz Air har brutt markedsføringsloven ved å benytte miljøpåstander de ikke har grunnlag for å fremsette, sier seksjonssjef for bærekraft, Tonje Drevland, til NRK.

Bryter markedsføringsloven

I reklamen sammenligner Wizz Air seg med de norske flyselskapene Norwegian og SAS på antall gram CO₂ som er sluppet ut per passasjerkilometer.

– Wizz Air mener selv å ha så lavt utslipp av CO₂ per passasjerkilometer sammenlignet med andre flyselskaper at de kunne bruke disse generelle miljøpåstandene. Det er Forbrukertilsynet uenig i, sier Drevland.

I tillegg har Forbrukertilsynet gjennomgått nettsidene til Wizz Air. Her hevder flyselskapet at det er «det grønneste valget i luftfarten».

Drevland sier at Wizz Air må kunne bevise at hele deres virksomhet belaster klima og miljø mye mindre enn alle andre flyselskaper i verden, for å kunne bruke denne påstanden.

Wizzair-reklame klaget inn til Forbrukertilsynet

Denne reklamen brukte Wizz Air før jul.

Foto: Skjermdump / NRK

Har ikke dokumentasjon på påstandene

– Basert på informasjonen vi har mottatt i saken, kan Forbrukertilsynet ikke se at Wizz Air har dokumentasjon på at hele Wizz Airs virksomhet belaster klima og miljø vesentlig mindre enn alle andre flyselskaper, sier Drevland.

I en uttalelse til NRK sier Wizz Air at de er uenige i Forbrukertilsynets avgjørelse.

– Vi har notert oss beslutningen fra Forbrukertilsynet. Vi er uenige i beslutningen. Den anerkjenner ikke at gram CO₂ per passasjerkilometer er det mest relevante målet på luftfartens klimapåvirkning, sier kommunikasjonssjef Andras Rado.

Han mener flåten til Wizz Air er blant de yngste og mest moderne i luftfarten.

Får ikke «straff»

– Vi er lei for at Forbrukertilsynet ser bort fra objektivt verifiserte data som vi har lagt fram. Som støtter påstanden om at Wizz Air har de laveste utslippene per passasjerer i bransjen, sier Rado.

Ifølge brevet skal Wizz Air ha opplyst at de aktuelle påstandene ikke vil brukes i deres markedsføring lenger.

Derfor har tilsynet avsluttet saken uten å fatte vedtak, fremkommer det i brevet.

– Hvorfor straffes ikke Wizz Air for bruddet?

– En av våre hovedoppgaver er å påvirke næringsdrivende til å innrette seg etter markedsføringsloven. I de fleste tilfeller klarer vi å oppnå dette målet uten bruk av vedtak om sanksjoner. Om den næringsdrivende ikke innretter seg frivillig, har vi imidlertid sanksjonene som virkemiddel, svarer Drevland.

– Bør straffe seg å villede om klima

Drevland sier at det kan være aktuelt med sanksjoner dersom Wizz Air ikke slutter å bruke det Forbrukertilsynet mener er villedende påstander.

Framtiden i våre hender var blant dem som klaget på markedsføringen før jul. Leder Anja Bakken Riise sier hun er glad for konklusjonen som Forbrukertilsynet kom fram til.

Leder av Framtien i våre hender, Anja Bakken Riise.

Leder Anja Bakken Riise i Framtiden i våre hender.

Foto: Mariam Butt / NTB

– Både Wizz Air, men også andre selskaper, må ta lærdom av dette. Det bør straffe seg å villede folk om klima og bærekraft på denne måten, sier Riise til NRK.

Hun mener det er viktig for forbrukere å kunne skille det hun kaller «grønnvasking», fra grønne alternativer.

– Dette er en viktig avgjørelse fordi mange forbrukere har et oppriktig ønske om å ta etiske og miljøvennlige valg både når de handler varer og tjenester, sier Riise.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger