Hopp til innhold

Forbrukerrådet: – Vi møtes i retten

DNB mener Forbrukerrådets søksmål på vegne av 137.000 småsparere beviselig er feil, og viser til egne regnestykker. De regnestykkene skal vi se nærmere på, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Randi Flesland

- Vi har stor tro på saken og mener det er viktig at domstolen avgjør om DNB Norge er et aktivt eller passivt forvaltet fond, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Det er ikke riktig at DNB er erstatningspliktig slik Forbrukerrådet hevder i et varslet søksmål mot banken på vegne av 137.000 småsparere.

Det skriver DNB i et brev til Forbrukerrådet datert 22. februar, som NRK har fått tilgang til.

Det er langt fra småpenger det er snakk om i søksmålet, Forbrukerrådet mener DNB skylder småsparerne 750 millioner kroner.

– Vi mener vi ikke er erstatningspliktige, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB til NRK.

–– Endrer ingenting

Landets største finanskonsern mener Forbrukerrådet bommer i sin kritikk, og viser til at det aktuelle fondet beviselig er aktivt forvaltet, siden det i den aktuelle perioden det er snakk om har slått indeksen det måler seg mot.

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland sier til NRK at det ikke er noe nytt i brevet fra DNB.

– Verken Finanstilsynet, eksperter fra Norges Handelshøyskole eller Forbrukerrådet deler synet til DNB, når de hevder at dette fondet har vært forvaltet aktivt. Ingenting i brevet endrer vårt synspunkt, sier Flesland.

– Vil se på DNBs regnestykker

– Men hvis fondet ikke var aktivt forvaltet. Hvordan klarte det da å slå indeksen det målte seg selv mot?

– De regnestykkene må vi komme tilbake til, men regnestykker kan inneholde så mangt. De har vi ikke rukket å se på ennå. I realiteten er det intet nytt i brevet. Vi er klare til å ta DNB til retten på denne saken, sier Flesland.

Kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB mener det er feil at det hardt kritiserte fondet ikke var aktivt forvaltet.

– Det er rett og slett ikke riktig. Dette fondet har levert en meravkastning på 4,3 prosentpoeng etter kostnader i denne perioden. Forbrukerrådets krav er å betale for indeksforvaltning, men få aktiv forvaltning og beholde meravkastningen. Det synes ikke vi er rimelig, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB til NRK.

Kraftig kritisert av Finanstilsynet

Finanstilsynet har kritisert DNB kraftig for i en periode på fem år å forvalte fondet DNB Norge langt fra det som småsparerne var forespeilet.

«Forvaltningen har ligget tett opp mot referanseindeksen, mens fondet er tilbudt og priset som et aktivt forvaltet fond», skrev Finanstilsynet i et brev til DNB for et snaut år siden.

Det er Finanstilsynets gjennomgang støttet av en ekspertvurdering fra NHH som er grunnlaget for at Forbrukerrådet har gått til sak mot DNB.

AKTUELT NÅ