Hopp til innhold

Forbrukerrådet får gå til sak mot DNB

Forbrukerrådet får gå til massesøksmål mot DNB på vegne av 180.000 fondskunder. Det har Oslo tingrett besluttet.

DNB

DNBs lokaler i Bjørvika i Oslo.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Tingretten gir medhold i at Forbrukerrådet får fremme massesøksmålet mot banken. Forbrukerrådet mener kundene har blitt lurt til å betale for høyt forvaltningshonorar på aksjefond.

Det er foreløpig ikke kjent om DNB vil anke kjennelsen.

Gigantsøksmål

Dersom saken kommer for retten, slik tingretten mener den kan, blir dette norgeshistoriens største gruppesøksmål, ifølge Forbrukkerrådet.

– Dette betyr at 180.000 DNB-kunder er ett viktig skritt nærmere å få tilbake 690 millioner kroner som de har betalt for en tjeneste som ikke er levert, sier Randi Flesland i Forbrukerrådet til NRK.

Aktiv forvaltning

Forbrukerrådet mener DNB har markedsført fondene «DNB Norge», «DNB Norge I» og «Avanse Norge I» som aktivt forvaltet. Dermed har kundene betalt for at et eget forvalterteam skal plutte ut aksjer de tror vil gi god avkastning.

Ifølge Forbrukerrådet var imidlertid bare 12 prosent av «DNB Norge»-fondet aktivt forvaltet. Banken har tilbakevist dette.

– Vi ønsker å kjøre dette som et gruppesøksmål fordi det er umulig for den enkelte kunde å kjøre egne søksmål mot DNB, slik DNB har hedet, sier Flesland.

AKTUELT NÅ