Tirsdag morgen snakket NRK med Agnete Aure Haga. Hun hadde sittet på flybussen i Frogner siden klokken 04.30 og ved 8-tiden satt hun der fortsatt. Flyet til Tyrkia gikk klokken 07.
Hvilke rettigheter har man egentlig som passasjer ved slike tilfeller?
– Om bussen står slik at man ikke kommer seg til flyet, er det ikke mye å gjøre med det. Under slike værforhold har man ikke mange rettigheter. Det må være årsaker som transportselskapet rår over for at de skal kunne stilles til ansvar, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
Sjekk reiseforsikringen
Eksempler på dette kan være feil fra sjåførens eller selskapets side.
Man bør sjekke om reiseforsikringen dekker det, men mange har unntak for ekstraordinære forhold, påpeker Gjedrem.
Om man har satt sammen reisen selv eller bruker et reiseselskap gjør ingen forskjell.
– Det er først når du er i gang med reisen, at det kan utgjøre en forskjell. For eksempel hvis du skal videre med et annet fly, og ikke rekker det. Da har det mye å si om man har kjøpt reisen samlet. Men om man ikke rekker det første flyet, stiller det seg likt mellom et flyselskap og et reiseselskap, sier Gjedrem.
If erstatter
Europeiske reiseforsikring opplyser til NRK at de erstatter reiser akkurat i dag.
– Det har vært helt ekstreme forhold. Derfor velger vi å justere på våre vilkår. Dette er saker som vanligvis ikke dekkes, men på grunn av den ekstraordinære situasjonen i dag, velger vi å erstatte reisene til dem som er rammet, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland.
Dette gjelder personer som er mer enn to timer forsinket til flyet, både passasjerer på flybussen og privatbilister som er blitt hindret av kø.
– Hva krever dere av dokumentasjon?
– Det er viktig at de som har bussbillett tar vare på denne, eller får en bekreftelse fra flybussen. For privatbilister blir det viktig å dokumentere at man har reist i god tid, men saksbehandlingen av dette, kan jeg ikke tar her, svarer Vennesland.
Europeiske har 1 million kunder.
– Vi har fått mange henvendelser i dag. Og vår egen skadesjef ble også rammet av dette på vei til Gardermoen, legger Vennesland til.
Mange ringte Ving
Mange har også ringt reiseselskapet Ving.
– Dersom du blir forsinket, kan du ta kontakt med oss. Og det er det mange som har gjort i dag. Vi kontakter da flyselskapene, og ber dem holde flyene så lenge de kan. Men det er jo begrenset hvor lenge de kan gjøre det, sier pr-ansvarlig Elisabeth Larsen-Vonstett.
Hun henviser til forsikringsselskapene når det gjelder å få dekket utgiftene til ny flyreise.
– Men vi er behjelpelig med å finne annen reiserute, slik at de kommer seg til feriestedet. sier Larsen-Vonstett.
To personer mistet flyet til Mexico i dag, selv om det tok av en time forsinket. Det skyldtes både at flyet kom sent inn og at de ventet i det lengste på manglende passasjerer.