Hopp til innhold

Forbrukerombudet: – Skolefotograf brøt loven

For ett år siden åpnet Jim Lande postkassen. Der lå en faktura på rundt 1100 kroner, og klassebilder og passfoto av sønnen. Bilder han aldri hadde bestilt.

Jim Lande

Pappa Jim Lande fra Grimstad fikk bilder i posten som han aldri hadde bestilt.

Foto: Miriam Grov

– Jeg ble litt overrasket, sier Lande

Det viste seg at sønnen på 13 år hadde vært på skolefotografering med Norges mest brukte fotoselskap, Fovea, noen dager tidligere. Etter fotograferingen fikk han en innloggingskode for å se bildene på nett. Da han logget inn og så på bildene, bestilte han samtidig, uten å være klar over det.

– Barn vil selvfølgelig se de fine bildene av seg selv, og de er nok ikke klare over at de bestiller bilder når de ser på bildene

Fotoselskap må rydde opp

– Det er alvorlig når folk får bilder eller et produkt de ikke vet hva er, sier Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet

Tonje Hovde Selbostad

Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet

Foto: Sissel Kvalvik / NRK

I Norge må man være 18 for å handle på nett ved hjelp av etterbetalende faktura, fordi man da teknisk sett pådrar seg gjeld. Det er forbudt for personer under 18 år å pådra seg gjeld, ifølge vergemålsloven.

Ombudet ber nå Fovea gjøre endringer i tråd med lovverket

– Praksisen de har hatt reiser spørsmål ved både markedsføringsloven og angrerettloven. Blant annet har ikke folk fått se bilder før de har forpliktet seg til å betale. De har også hatt en praksis der barn selv kan bestille bilder, noe som er i strid med markedsføringsloven. Nå har vi bedt dem endre denne praksisen, sier Skjelbostad.

Kjenner mange som ikke klager

Fovea tar bilder av rundt 320 000 barn på skoler, barnehager og idrettslag over hele landet hvert år. Siden nyttår har Forbrukerrådet fått 23 henvendelser med spørsmål om firmaet.

En av klagerne er Lande, som nektet å betale fakturaen han fikk i posten. Etter tre måneder kom partene til enighet. Lande slapp å betale, og bildene ligger fortsatt hjemme hos ham.

– Jeg snakket med mange andre foreldre som har opplevd at det dukket bilder opp i postkassen. Mange var redde for å få inkassovarsel, og betalte bare regningen for å få det ut av verden.

Fovea: – Gjør flere endinger

Daglig leder i selskapet, Per Halvorsen, sier de ikke ønsker misfornøyde kunder, og gjør nå flere endringer i selskapet.

Per Halvorsen

Daglig leder i Fovea, Per Halvorsen.

Foto: Fovea

– Forbrukerombudet har i sin kommunikasjon med oss reist noen spørsmål ved vår tidligere forretningsmodell, og mener et par av punktene var i strid med lovverket. Dette har vi tatt på største alvor. Derfor har vi endret forretningsmodellen for å etterkomme Forbrukerombudets synspunkter , og de tilbakemeldingene vi har fått i fra kundene, sier Halvorsen.

AKTUELT NÅ