Hopp til innhold

Forbrukerombudet: – 12 av 16 nettreisebyråer bryter loven

Forbrukerombudet mener 12 av 16 nettreisebyråer som selger pakkereiser bryter loven, fordi de ikke tar nok ansvar dersom det oppstår problemer eller endringer.

Gotogate

Gotogate er et av 12 selskaper som har fått brev fra Forbrukeombudet hvor de blir bedt om å endre vilkårene. – De bryter norsk og europeisk lov, sier Jo Gjedrem, fagdirektør ved Forbrukerombudet.

Foto: Ellen Omland / NRK

– Det er ikke lov, de må endre vilkårene når de selger pakkereiser, sier Jo Gjedrem, fagdirektør hos Forbrukerombudet.

Han viser fram nettsiden til reisebyrået Gotogate.no, et av 12 nettreisebyråer som har fått brev fra Forbrukerombudet om at de må endre sine vilkår. På nettsiden står det:

Jo Gjedrem

– Flere av selskapene må endre vilkårene, sier Jo Gjedrem, fagdirektør ved Forbrukerombudet.

Foto: Forbrukerombudet

«Vi tar ikke ansvar for eventuelle endringer i rutetabeller, innstilte fly, mistet bagasje (...) Vi tar heller ikke ansvar for problemer som gjelder bestilte hotellnetter eller leiebiler. Det er respektive leverandør som må holdes ansvarlig for dette.»

– Feil, sier Gjedrem som mener selskapet bryter pakkereiseloven når de fraskriver seg ansvaret.

Hvis du for eksempel har kjøpt en pakkereise til Egypt og hotellet er mangelfullt, så sier det seg selv at det blir vanskeligere å ta det opp med hotellet i Egypt når du kommer tilbake enn det vil være å ta det opp med en norsk aktør, sier Gjerdem.

Han sier at selskapene fraskriver seg ansvar de skal ta etter pakkereiseloven. Hvis det blir problemer med hotell eller fly sier selskapene at du skal ta kontakt direkte med hotell eller fly.

– Men pakkereiseloven sier at man alltid har en rett til å gå på arrangør, sier Gjedrem.

Flere brudd på pakkereiseloven

Dette er bare et av flere punkter ved pakkereiseloven som Forbrukerombudet mener selskapene ikke overholder.

– Vi har sett tidligere at nettreisebyråene ikke har gitt beskjed til reisende når avgangstiden endres, sier Gjeldrem. Dette har ført til at kunder har mistet flyet sitt.

– Vi så i tilsynet at de fraskrev seg ansvaret for å gi den informasjonen, sier han.

Dette blir også nettreisebyråene pålagt å rette opp.

– Ikke lovbrudd

– Vi skal gå gjennom brevet og se om vi er enige med forbrukermyndihetene, sier Claes Tellmann.

Claes Tellman

– Vi bryter ikke loven, sier Claes Tellman, pressetalsmann for seks av selskapene som har fått brev fra Forbrukerombudet.

Foto: etraveli

Han er pressetalsmann for seks nettreisebyråer: Budjet, Gotogate, Seat24, Supersaver, Travelpartner og Travelstart.

Tellman sier de er uenig i at de bryter pakkereiseloven og atnr de skriver på nettsiden til Gotogate at de ikke tar ansvar for eventuelle problemer med, handler det om hvordan man tolker loven. De skal nå bruke tid på å gå gjennom sine egne regler og loven.

Når dere skriver på nettsiden at dere ikke tar ansvar, er det da trygt å bestille hos dere?

– Ja, det er det aboslutt, sier Tellman.

Men dere vil ikke hjelpe dem hvis de får problemer?

– Jo, det avhenger av hvilke problemer som oppstår, sier Tellman.

Må endre vilkårene

Selskapene har fått frist til 2. september med å svare Forbrukerombudet og endre vilkårene.

– I de aller fleste tilfellene opplever vi at selskapene endrer vilkårene slik vi ber om, sier Gjedrem.

Men hvis det er noen som ikke vil endre vilkårene går saken til Markedsrådet som kan fatte vedtak.

AKTUELT NÅ