Hopp til innhold

Forbrukerombudet om telefon-tigging: – Dagens regelverk er for dårlig

Forbrukerombudet mottar mange klager på grunn av uønskede tigge-telefoner fra ideelle organisasjoner. Organisasjonene har lov til å ringe folk som tidligere har gitt penger, selv om de har reservert seg mot telefonsalg.

Jo Gjedrem

Fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem sier til NRK at mange plages av uønskede telefoner fra ideelle organisasjoner.

Foto: Forbrukerombudet

NRK fortalte søndag at Unicef jobber mer målbevisst enn før for å få inn penger gjennom arv. Det samme gjelder andre ideelle organisasjoner.

Helle Thorsen fortalte på Twitter at hennes barns bestemor på 82 år hadde blitt oppringt for å diskutere en "testamentarisk gave", noe som har ført til sterke reaksjoner både på Twitter og Facebook.

– Jeg syns det er en upassende praksis. Du kan ikke ta en telefon og be om å bli skrevet inn i vilt fremmedes testamenter. Det er for nært, sa Thorsen til NRK søndag.

– Må være meget, meget varsom

Fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem sier at ideelle organisasjoner balanserer på en syltynn linje når man tar kontakt om så private spørsmål.

Selv om man kontakter personer som man har hatt et kundeforhold til tidligere.

– Det skal ikke så veldig mye til før man krenker allmenn etikk og moraloppfatninger når man tar kontakt med spørsmål om arv og at livet har en slutt. Man må være meget, meget varsom, sier Gjedrem til NRK.

Helle Thorsen reagerer på Unicefs policy

Helle Thorsen kaller praksisen om å ringe med forslag om å testamentere penger til ideelle organisasjoner for upassende.

Foto: NRK

Han sier at Forbrukerombudet får inn mange klager på telefonsalg fra ideelle organisasjoner.

Men i utgangspunktet har de ideelle organisasjonene sitt på det tørre når de kontakter folk som tidligere har gitt pengeganger til dem.

Telefonsalg er i utgangspunktet lov.

Men i Brønnøysundregistrene er det mulig å reservere seg mot telefonsalg.

Næringsdrivende og frivillige organisasjoner kan ikke kontakte forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene.

Men forbudet gjelder ikke hvis man har et kundeforhold eller forbrukeren har bedt om å bli oppringt.

– Trenger nye regler

Barne- og familiedepartementet jobber nå med nye regler for telefonsalg, etter en høringsrunde i fjor høst.

Solveig Horne

Barne- og familiedepartementet og statsråd Solveig Horne jobber nå med nye lovregler for telefonsalg.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NPK

Forbrukerombudet mener at det må være mulig å reservere seg mot å bli kontaktet av ideelle organisasjoner, og at man ikke skal kunne ringe likevel dersom man har vært giver tidligere.

Hva er det som gjør at dere mener at dagens regelverk er for dårlig?

– Det er fordi at vi får mange klager på dette og det er mange som plages med det. Vi mener at det skal kunne gå an å reservere seg mot dette i Brønnøysundregistrene, og at denne reservasjonen skal gjelde selv om man har gitt penger tidligere, sier Gjedrem.

Vil fremme nytt lovforslag

Politisk rådgiver Ronny Røste (Frp), sier regjeringen tar sikte på å fremme et lovforslag med endringer i reglene for telefonsalg i løpet av 2016.

– Det er viktig at eldre ikke utsettes for urimelig og aggressiv markedsføring. Vi har ikke planer om større innstramminger i regelverket overfor frivillige organisasjoner. Det er fordi vi vet at de har et særskilt behov for å bruke telefonen som innsamlings- og salgskanal.

AKTUELT NÅ