Hopp til innhold

Folk som kjøper hverdagshjelp: – Vi er ikke late

Nordmenn kjøper seg ut av hverdagsoppgaver som aldri før. Men NRKs lesere som betaler profesjonelle for oppgaver vi før fikset selv, benekter at det har med latskap å gjøre.

Ulike hverdagstjenester som mange nå kjøper, som vaskehjelp, privat catering og matkasser

NØDVENDIG HJELP ELLER LUKSUS? Nordmenns kjøp av personlige tjenester, som mathandelen som leveres på døra, privat catering, vaskehjelp og personlig shopper, har økt betraktelig på kort tid. I en spørreundersøkelse på NRK.no, avviser flertallet at det skyldes latskap.

Foto: NRK

En kartlegging NRK har gjennomført, viser at nordmenns kjøp av personlige tjenester har økt betraktelig på kort tid.

Bruken av for eksempel vaskehjelp, interiørarkitekt og matkasser med ferdigpakkede middagsingredienser og oppskrifter som folk får levert på døra, har skutt i været.

Grafikk som viser om man mener folk som bruker personlige tjenester, er late

LATSKAP? Dem som har svart at de selv bruker personlige tjenester, mener ikke det skyldes latskap.

Foto: Grafikk: Mari Grafsrønningen / NRK

I en spørreundersøkelse på NRK.no svarer 75 prosent av dem som sier at de kjøper slike personlige tjenester, at det ikke er et tegn på latskap.

Hjelp for å innfri forventningene

– Det er blitt økte forventninger til oss både på jobb og på hjemmebane. Vi ønsker å mestre 100 prosent på alle arenaer. Når vi ikke er flinke nok til å fire på kravene og forventningene, kan det være vanskelig å få det til å gå opp hjemme. Da kan det være fristende å kjøpe oss hjelp, forklarer professor Siw Tone Innstrand ved NTNU, som blant annet har forsket på tidsklemma.

Over 8500 mennesker har svart på NRKs spørreundersøkelse. Blant dem som kjøper personlige tjenester, svarer de fleste at de har vaskehjelp. Deretter følger flyttehjelp, før matkasser levert på døra:

Oversikt over hvilke tjenester dem som har svart på NRKs spørreundersøkelse, bruker

HJELPERNE: Tallene er basert på basert på svarene på NRK.nos spørreundersøkelse. De fleste av dem som har svart at de kjøper personlige tjenester, sier at de har vaskehjelp.

Foto: Mari Grafsrønningen / NRK

Over halvparten av dem som har svart, 53 prosent, sier at de synes det er blitt vanskeligere enn før å be om hjelp fra familie og venner.

– Kvinneoppgaver

Professor Siw Tone Innstrand ved NTNU

ØKTE FORVENTNINGER: Professor Siw Tone Innstrand mener vi kjøper oss hjelp for å prestere maksimalt på alle områder.

Foto: NTNU

– Oppgavene som settes bort, er i stor grad tradisjonelle kvinneoppgaver, som vasking og matlaging. Vi vet samtidig at kvinner føler mer på tidsklemma enn menn, så det kan kanskje forklare at nettopp disse oppgavene settes bort, sier Innstrand.

– Det kan også dreie seg om et ønske om mer fritid. Når vi har bedre råd enn før, har vi mulighet til å sette bort hverdagsoppgaver til andre og tilbringe mer tid med familie og venner.

Innstrand påpeker også at det er blitt en mer glidende overgang mellom jobb og hjem, fordi vi med mobiltelefon og PC er tilgjengelige døgnet rundt. Nå oppfordrer hun oss til å legge vekk uromomentene og koble mer av.

– Får du en mail, svarer du jo på den hjemmefra i stedet for å vente til du kommer på jobb neste dag. I tillegg forventes det at vi skal være aktive i sosiale medier – alt dette stjeler tid.

Bla i bildegalleriet og se hva folk svarte på spørreundersøkelsen:

AKTUELT NÅ