Flyvende, førerløse drosjer rykker nærmere

Tyskerne ønsker å ta i bruk flyvende, førerløse drosjer. – Hvis de får det til, kommer passasjerdroner til Norge også, sier Luftfartstilsynet.

Ehang førerløs passasjerdrone

FLYVETAXI: En førerløs, flyvende passasjerdrone likende denne typen fra Ehang kan fly rundt i Norge om det får godkjent-stempel av luftfartsmyndighetene.

Foto: CHINA STRINGER NETWORK / Reuters

Det er det tyske selskapet Fraport AG, som driver lufthavner rundt om i verden, som bekrefter at de er i ferd med å utvikle en transporttjeneste med elektriske luftdrosjer.

Lufttaxien skal etter planen frakte passasjerer til og fra den travle, gigantiske flyplassen i Frankfurt, skriver nyhetsbyrået AP.

Fraport har inngått et samarbeid med selskapet Volocopter, som lager toseters droner og flyr uten pilot.

Dronen ser ut som et minihelikopter med enorme rotorer. Den er elektrisk og kan fly én eller to passasjerer.

Flyvetaxi i Dubai

FLYVETAXI: Frankfurt lufthavn ønsker å teste ut førerløse, flyvende drosjer til å transportere passasjerer til og fra flyplassen, dersom de får tillatelse. Denne typen er utviklet av det tyske selskapet Volocopter, men både Airbus og Uber jobber med å utvikle sine versjoner. Dette Volocopteret ble testet ut i Dubai 26. september 2017.

Foto: Kamran Jebreili / AP

Nordmann klar

Enn så lenge må passasjerene smøre seg med tålmodighet til tyske myndigheter faktisk godkjenner bruken.

Europeiske luftfartsmyndigheter arbeider med et felles regelverk for hvordan førerløse droner kan sertifiseres til passasjerfrakt. Reglene skal være klare i mars.

– Dette er jo kjempespennende. Det er veldig realistisk at en sånn type maskin kan komme i drift på et eller annet tidspunkt. Hvis de får det til i Tyskland, kommer de til å få det til i Norge også, sier Bente Heggedal Løvold.

Hun er seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet.

Løvold sier norske myndigheter allerede er i samtale med en nordmann som ønsker å starte opp passasjertrafikk med droner her i landet.

– Hvor lang tid det vil ta, vet jeg ikke, men vi har allerede maskinen tilgjengelig og de som ønsker å drive passasjerfrakt med dronen i Norge. Spørsmålet er om det er godt nok til å bli godkjent.

Airbus dronefly for passasjerer

FLYVENDE BIL: Airbus holder også på å utvikle sin versjon av framtidige, flyvende passasjerdroner. Denne modellen kan både kjøre som en bil på bakken og fly i lufta, takket være dronen på taket. Prototypen ble vist fram i Nederland i november i fjor.

Foto: Peter Dejong / AP

Vær og vind

Ifølge Løvold kan en drone være nyttig i et utilgjengelig land som Norge.

– Men vi har en del utfordringer som Sentral-Europa ikke har. Norge har mye vind og ising. Dette er særlig viktig å løse om passasjerfrakt med droner skal lykkes.

Seksjonssjef i Luftfartstilsynet Bente Heggedal

POSITIV: Seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet, Bente Heggedal Løvold, sier norske myndigheter allerede er i samtaler med en nordmann som ønsker å starte passasjertrafikk med droner.

Foto: Luftfartstilsynet

Ifølge Luftfartstilsynet stilles det veldig høye krav til sikkerhet.

– Det skal være akkurat like trygt å klatre inn i den dronen som i et vanlig helikopter med en pilot om bord. Det er det opptil de som ønsker å ta dronen i bruk å vise oss for å få en teknisk godkjenning.

Norske myndigheter vil satse

Løvold sier førerløse fly har flere fordeler:

– I framtida kan kanskje én person på bakken styre flere førerløse fly samtidig. Det er effektivt. I tillegg kan det være mer miljøvennlig med elektriske droner enn biltaxier som kjører rundt på fossilt drivstoff.

Løvold tror det er stor sannsynlighet for at Norge om noen år kan frakte passasjerer med droner.

– Det er veldig mye som skjer i Norge, både på software-sida i droneindustrien, og folk som er villige til å satse. Da skal vi som myndighet bruke mye ressurser på å se om vi kan finne løsninger.

Selskapet Uber jobber også for å lansere førerløse passasjerfly. De hevder de første flytaxiene kan være i drift allerede i 2020.

SISTE NYTT

Siste meldinger