NRK Meny
Normal

Krever erstatning etter Oslo S-brann

Flytoget krever at Jernbaneverket betaler dem over to millioner kroner etter brannen på Oslo S i november i fjor. 80.000 togpassasjerer ble rammet av brannen.

Flytoget

Flytoget er populært. Derfor blir det dyrt når trafikken stopper opp, mener selskapet.

Foto: Johansen, Erik / SCANPIX

80.000 togpassasjerer på Østlandet ble berørt da det 27.november i fjor brøt ut brann i en strømledning ved Oslo sentralstasjon. Togtrafikken ble satt ut av spill, og flytoget sto stille i 18 timer. Nå vil ledelsen i selskapet ha 2,1 millioner kroner i erstatning fra Jernbaneverket.

- Vi mener at de burde forutsett dette. Infrastrukturen var i dårlig stand og bar preg av dårlig vedlikehold, sier sikkerhets- og utviklingsdirektør Hans Kristensen til NRK.

Flytoget ønsker refundert utgifter til leie av buss, ekstra mannskaper og tap som følge av manglende billettsalg.

- Det er svært sjelden vi går til det skritt å kreve erstatning på denne måten, men vi mener denne saken er spesiell fordi den fikk så store konsekvenser. Vi synes derfor det er riktig å kreve en slik refusjon, sier Kristensen.

Ikke avgjort enda

Det er Jernbaneverket som eier og driver selve jernbanenettet. Ansvaret ovenfor togselskapene er regulert av en avtale dem i mellom. For at Jernbaneverket skal være erstatningspliktig overfor Flytoget, må det foreligge et ansvarsgrunnlag basert på uaksomhet, ifølge avtalen.

- Det mener vi det er i denne saken. De burde vært kjent med svakhetene ved anlegget, og det burde ikke blitt driftstans – i alle fall ikke så langvarig, sier Kristensen.

Jernbaneverket opplyser til NRK at de foreløpig ikke har tatt stilling til kravet.

- Vi må ha en fullmakt fra Samferdselsdepartementet et når det er krav på mer enn én million, og vi må ha dokumentasjon på tap, at vi har handlet uaksomt og årsakssammenheng, sier juridisk direktør Torkil Eckhoff i Jernbaneverket.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger