Det melder NTB.
Unntaket som gjøres for reisende som bytter fly, kan være ulovlig statsstøtte.
– Hvis det gjennomføres i sin nåværende form, og i en utstrekning som omfatter statsstøtte, vil ESA behandle det som «ulovlig støtte», heter det i et brev til Nærings- og fiskeridepartementet.
Før helga sa finansminister Siv Jensen (Frp) at avgiften kunne bli utsatt, selv om målet var å innføre den 1. april.
- Les også:
– Alle flyselskap må varsles
Det er nå ikke mulig, ifølge SAS.
– Vi må jo vente til at vi har et vedtak før vi kan legge inn disse prisene riktig i systemene. Alle utenlandske flyselskap skal varsles på riktig vis og de skal melde inn til norske myndigheter hvordan de har tenkt å gjøre ting. Alt det tar tid, minner Myrold om.
- Les også:
- Les også:
– Timeglasset har rent ut
Ifølge direktør for NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, trenger internasjonale flyselskap mer tid til å forberede seg på den nye avgiften.
– For de mange utenlandske selskapene blir det enda mer krevende. Vi kan ikke se at finansdepartementet har tatt inn over seg den virkeligheten at timeglasset har rent ut, påpeker Lothe.
– Må ha minst 14 dagers varsel
SAS mener to ukers varsling er den absolutt korteste fristen de klarer å håndtere for å få på plass et nytt prisregime.
– En slik avgift krever omlegging i mange prissystemer. Vi må minst ha 14 arbeidsdager for å kunne implementere dette på riktig vis, og den tidsrammen er ikke der lenger. Den er jo overskredet fra departementets side per nå, sier Ole Myrold.
- Les også:
- Les også: