– Vi tar enhver trussel fra kabinen på alvor, det er ikke noe vi spekulerer i, sier Petter Førde, leder i Norsk flygerforbund.
Han sier at piloter og kabinansatte handler etter klare rutiner når det oppstår en trusselsituasjon om bord.
Ved 8-tiden lokal tid ble et fly fra Egypt Air kapret på veg fra havnebyen Alexandria til hovedstaden Kairo. Kapreren krevde at flyet skulle gå til Larnaka på Kypros. Flyet landet der rundt en halvtime senere.
– Burde ikke akseptert kravet
En britisk luftfartsekspert kritiserer piloten som fulgte kaprerens instruksjoner, skriver BBC.
– Det vi ser er ekstraordinært. Kapteinen som aksepterte kravet, kun fordi han var fortalt at en noen om bord i flyet hadde på en selvmordsvest, burde hatt nok tillit til sikkerhetstjenestene til å vite at det var umulig, og derfor burde han ikke ha fulgt instruksjonene til kapreren, sier David Learmont til BBC.
De første meldingene gikk ut på at kapreren hadde et bombebelte, men kypriotiske myndigheter sier at beltet han hadde rundt livet ikke inneholdt sprengstoff.
Petter Førde mener det er usannsynlig at kaprere kommer seg gjennom sikkerhetskontrollen med bombebelte. Etter terrorangrepet mot USA 11. september 2001 har antall flykapringer gått kraftig ned, som følge av strengere sikkerhetsrutiner.
– Det er veldig sjelden vi hører om det, fordi det er så få muligheter til å få med ting i flyet. Håndbagasje og alt annet blir jo screenet og gjennomsøkt, og det er akkurat de samme reglene både nasjonalt og internasjonalt. En annen årsak er at kapreren ikke kommer seg inn i cockpiten uansett, sier Førde.
Samtidig sier han at det er mulig å gjennomføre en kapring fra kabinen, og at alle trusler fra kabinen må tas på alvor.
– Hva gjør besetningen i en slik situasjon?
– Jeg kan ikke si for mye om det, men det er stort sett de samme rutinene som gjelder i alle selskaper. Men vi som sitter i cockpiten har helt klare instrukser på hva vi skal gjøre, og hva vi skal ikke gjøre. Vi kommer i alle fall ikke til å åpne døren, sier han.