Kristin Karlsen reiste til Riga på torsdag sammen med fem andre familiemedlemmer – for å feire morens 60-årsdag. Det har vært fine dager i Latvias hovedstad, men hjemreisen ble ikke helt som planlagt.
– Vi sitter værfast, slik jeg har forstått det. Flyet skulle gå i 14-tiden i dag, men så ble det forsinket noen timer, før det til slutt ble innstilt, sier Karlsen til NRK.
Karlsen sier hun er sliten og trøtt etter å ha vært på flyplassen i nesten ni timer, før de fikk informasjon fra Norwegian om hva som skjer videre. Returen er først om en uke, ifølge løsningen fra lavprisselskapet.
– Vi fikk tilbud om fly 1. mai. Det er den eneste beskjeden vi har fått. Det er helt latterlig. Vi skulle på en tur på fire dager, men så blir det en tur på halvannen uke. Vi vet ikke hva vi skal gjøre nå, sier hun.
Kan miste en ukes arbeidsinntekt
Ifølge Karlsen har det vært vanskelig å få hjelp direkte fra Norwegian. Hun sier reisefølget er fortvilet, fordi de nå kan miste en hel ukes arbeidsinntekt.
– Dette er jo ugyldig fravær. I tillegg dekker Norwegian bare to netter på hotell, så hva vi gjør med de siste nettene, vet vi ikke ennå, sier hun.
Da NRK først tok kontakt med Norwegian mandag kveld, opplyste presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson at det er en rekke og forsinkelser og kanselleringer som følge av snø og sludd.
– Alle passasjerene, som skulle kommet hjem med Riga-flyet, har fått beskjed om kanselleringen på SMS. De har også fått tilbud om full refusjon om de ikke vil returnere med Norwegian, eller gratis ombooking, sier hun.
- Les også:
Setter inn ekstrafly
Pressetalspersonen sier at det ikke stemmer at passasjerer, som har blitt tilbudt hjemreise om en uke, får dekket kun to dager på hotell. Norwegian skal dekke alle ekstradagene de må bli før får reise hjem, ifølge henne.
Hun lover å se nærmere på selskapets løsning av problemene. Når Holmbergh Jacobsson ringer tilbake kort tid senere, forteller hun at Norwegian jobber med å sette inn et ekstrafly for å løse situasjonen.
– Det er 186 passasjerer i Riga. Vi har booket om et antall passasjerer til et fly i morgen og onsdag. I tillegg jobber vi med å sette inn et ekstrafly. Vi har ikke et eksakt tidspunkt for når det skjer. Men vi skal sende SMS til passasjerene så fort det er klart, sier hun.
– Vi skal gjøre alt vi kan for å få dem hjem
– Når startet dere arbeidet med å sette inn et ekstrafly?
– Det vet jeg ikke. Jeg har ikke oversikt fordi det har vært ekstremt mange uregelmessigheter på grunn av været i dag. Men vi skal gjøre alt vi kan for at alle passasjerene våre kan komme så fort som mulig, svarer Holmbergh Jacobsson.
– Har dere forståelse for at passasjerer får problemer hjemme og på jobben om de returnerer en uke for sent?
– Vi forstår at det er veldig frustrerende. Det er en vanskelig situasjon for våre passasjerer. Men samtidig må man ha forståelse for at det ekstreme været skaper problemer, sier hun.