Jernbanetilsynet krever at NSB innfører tiltak for å redusere rødlyskjøringen, skriver Dagsavisen.
– Slike hendelser kan i verste fall føre til sammenstøt mellom tog. Derfor kan de ha stort skadepotensial, heter det i Jernbanetilsynets oversikt over fjorårets ulykker.
I fjor ble det registrert 20 jernbaneulykker i Norge. Åtte personer omkom og fire ble alvorlig skadd. Ingen av de omkomne eller alvorlig skadde var passasjerer eller jernbaneansatte.
NSB har på sin side analysert såkalte PASS-hendelser (uregelmessig passering av restriktivt signal, det vil si at toget kjører videre når det egentlig skulle ha stoppet). Utviklingen viser en økning i slike hendelser fra år til år. I fjor var det 50 prosent flere tog som kjørte på rødt lys enn i 2008.
NSBs analyser viser at det i større grad er nyutdannede lokførere enn mer erfarne lokførere som er involvert i slike hendelser. NSB er ikke sikker på hvorfor unge lokførere oftere kjører på rødt lys.
– Hva som er årsaken til denne utviklingen er ikke åpenbar, men det er sannsynlig at dette blant annet har sammenheng med opplæringspraksis for førere, skriver Rannveig Hiis-Hauge, kvalitets- og sikkerhetssjef i NSB Persontog Drift i et brev til Jernbanetilsynet.
NSB skal nå bedre opplæringen av nye lokførere, slik at de blir i bedre stand til å bedømme bremseavstand og håndtere komplekse situasjoner.