Flere dør i båtulykker enn på lenge

Mens antall omkomne i båtulykker har sunket i flere år på rad, kan en hyggelig trend nå være snudd, viser nye tall fra Sjøfartsdirektoratet. – Grunn til bekymring, sier sjøfartsdirektør.

Båtulykke i Kragerø

TRAGISK ULYKKE: I 2013 mistet to mennesker livet i en tragisk båtulykke i Kragerø. Ingen av personene som satt i fritidsbåten brukte redningsvest. De siste ti årene har 338 mennesker omkommet i fritidsbåtulykker i Norge.

Foto: Olsen, Geir / NTB scanpix

Med unntak av en oppgang i 2013, har antall omkomne i fritidsbåtulykker sunket årlig siden 2010.

Nå kan en hyggelig trend være over: Tall fra Sjøfartsdirektoratet viser at 14 omkom i ulykker ved bruk av fritidsbåt i løpet av årets første halvår. Det er en økning på tre omkomne fra samme periode i 2013 og 2014.

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen

BØR TA LAPPEN: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen synes det er gledelig at mange tar båtlappen. Han vil at flere født før 1980 gjør det samme. Denne gruppen er overrepresentert i dødsulykkene.

Foto: Steinar Haugberg / Sjøfartsdirektoratet

– Det er alltid grunn til bekymring når ulykkestallene stiger, men vi håper dette ikke påvirker den positive utviklingen vi har hatt på årsbasis de senere årene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Kjører fort i mørket

For to uker siden fortalte NRK at 338 mennesker har omkommet i fritidsbåtulykker i løpet av de siste ti årene. De fleste alvorlige ulykker skyldes uaktsom mørkekjøring i høy fart og promille.

I 7 av 10 tilfeller ble det ikke brukt flytevest. Tallene så langt i år viser at ni av 14 ikke hadde på seg vest.

Det er også bakgrunnen for det ferske påbudet om bruk av flytevest for alle som oppholder seg i åpne båter under åtte meter og i fart.

Akselsen håper at dette vil bidra til redusert risiko for dødsfall i sommer.

– Flytevestpåbudet er et viktig skritt i retning av økt sikkerhet ved bruk av fritidsbåt. Sjansen for å overleve en ulykke med fritidsbåt øker vesentlig når vesten er på, sier Akselsen.

Menn over 40 år overrepresentert

Det er fortsatt menn over 40 år som utgjøre majoriteten av de omkomne, en gruppe som ikke er lovpålagt å ta båtførerbevis. 13 av de 14 som omkom var menn.

I to av ulykkene var den omkomne registrert som alkoholpåvirket. Siden ikke alle omkomne obduseres kan det være mørketall i statistikken.

Statistikk for de siste ti årene viser at hver tredje som omkommer med fritidsbåt hadde drukket alkohol.

Dropp alkoholen, ro ned farten

To omkom i Røyken i 2010

HØY FART: De fleste alvorlige ulykker skyldes uaktsom mørkekjøring i høy fart og promille. Her fra da to personer omkom og to ble skadet i en båtulykke i Røyken i 2010.

Foto: Lien, Kyrre / NTB scanpix

Sjøfartsdirektoratet oppfordrer alle som er ute i båt til å bruke vest, være forsiktig med alhohol og å la være å tråkke klampen i bånn. I tillegg bør alle ta båtførerbevis, mener Akselsen.

– Dette er viktige faktorer for at alle skal ha det bedre og sikrere om bord i fritidsbåten. Vi ønsker jo først og fremst at båtbrukere skal nyte sjølivet med sikkerhet som en naturlig del av turplanleggingen.

Rekordhøye erstatninger

Båtkrasj på Hanøytangen

REKORDERSTATNINGER: I fjor var erstatningsutbetalingene på nesten 480 millioner kroner. materielle skader. Denne båten gikk rett i steinene på Hanøytangen i Askøy i fjor sommer.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

Erstatningsutbetalinger fra forsikringsselskaper viser at det skjer stadig flere båtulykker. I fjor ble det utbetalt rekordhøye erstatninger etter båtskader og ulykker, viser tall fra forsikringsselskapene.

I 2014 var erstatningsutbetalingene etter båtulykker på nesten 480 millioner kroner og det var nesten 11.000 materielle skader.

Havari er den største posten når det gjelder skader på fritidsbåter. Rundt halvparten av erstatningssakene har med havari å gjøre.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger