– Vi har siden 2012 hatt en avtale og et godt samarbeid med Kystverket. Men det er klart, rekkevidden på det helikopteret (loshelikopteret, journ.anm.) er ikke så stort og primærbruksområdet er heller ikke å bistå politiet, sier Ellen Katrine Hætta.
Politimesteren i landets nordligste politidistrikt kommenterer nyheten om at Politidirektoratet har inngått en samarbeidsavtale med Kystverket om å bruke loshelikoptre til transport av politipersonell.
Lite nytt, mener Hætta, og minner om at politiet Finnmark allerede har hatt en lignende avtale lokalt i flere år.
– I utgangspunktet antar jeg at den avtalen vi har hatt fra 2012 videreføres, og at den avtalen som nå er inngått ikke utgjør noen stor forskjell for oss.
- Les også:
«Viktig kapasitet»
Justisminister Anders Anundsen (Frp) er sier til NRK at loshelikoptrene er en «viktig kapasitet» for rask transport. At helikoptrene bemannes av sivilt personell, og derfor ikke kan brukes til farlige oppdrag, er en av grunnene til at politidirektør Odd Reidar Humlegård er noe mindre entusiastisk.
– Det er politiets egne helikoptre og Forsvarets helikopter og redningshelikopter som blir bærende for beredskapen i årene som kommer, sier Humlegård til NRK.
Den nye samarbeidsavtalen med Kystverket gjelder for bruk av to helikoptre i Bergen og ett i Hammerfest. Dekningsområdet for de to helikoptrene i Bergen er i utgangspunktet mellom Stavanger og Ålesund.
Hordaland (nå Vest poltitidistrikt) har allerede hatt en muntlig avtale med Kystverket. Justisdepartementet har blitt foreholdt at Hætta opplyser at de allerede eksisterer en avtale i Finnmark, men sier det nye er at det skal bli enda enklere for politiet å rekvirere loshelikoptre. I tillegg kan det bli aktuelt for flere politidistrikt å bruke helikoptrene i Bergen.
- Les også:
– Bruker heller snøskuter
Den nye avtalen koster ikke noe i seg selv (se faktaboks), men politidistriktene må betale for bruken.
Dette er kostbart, sier Hætta, og er en av grunnene til at Finnmark-politiet bare har brukt loshelikopteret i Bardufoss i begrenset omfang de siste årene.
– Vi opplever at verken Forsvarets – eller andre helikoptre er lett tilgjengelige for oss. Da er ikke helikopter det første man tenker på når det haster. Det gjelder å få mannskapene dit de skal på en annen måte, og da handler det gjerne om å kjøre bil, snøskuter eller ATV, sier Hætta.
På tross av den «nye» avtalen mener hun helikopterberedskapen i nord er i ferd med å svekkes, og viser til at det regjeringen foreslår å flytte Forsvarets Bell 412-helikopter fra Bardufoss til Rygge. Hætta ønsker seg derfor et eget helikopter i regionen.
– Det er selvfølgelig alltid ønskelig å være den som disponerer og beslutter hvor ressursene skal brukes. Det vi opplever i dag er at alle snakker om at politiet har så mye bistandsressurser, men det er få som snakker om hvor mye som skal til for å utløse de ressursene.
- Les også: