Hopp til innhold

Finanstilsynet vil stoppe omstridt inkassoselskap

Tilsyn hos Oslo Creditservice har avdekket langvarige regelbrudd, melder Finanstilsynet som tilbakekaller bevillingen til å drive inkassovirksomhet.

Direktør for markedstilsyn Anne Merethe Bellamy i Finanstilsynet

Direktør for markedstilsyn Anne Merethe Bellamy i Finanstilsynet

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Selskapet driver inndrivelse av krav fra parkeringsselskap, postordrehandel og underholdningstjenester med erotisk innhold.

Finanstilsynet skal overvåke at selskapene følger loven, og reagerte spesielt etter flere saker i media.

– Grunnlaget for dette vedtaket er alvorlige brudd på god inkassoskikk. De har ikke undersøkt rettmessigheten av det enkelte krav de har inndrevet, og for det andre har de avkred skyldnere merverdiavgift uten at de har hatt adgang til det, sier direktør for markedstilsyn, Anne Merethe Bellamy til NRK.

– Svært sjelden at dette skjer

Finanstilsynet har ikke tatt stilling til de enkelte kravene. De mener inkassoselskapet burde ha undersøkt bakgrunnen for kravene bedre da de mottok «ekstraordinært mange innsigelser».

Tilsynet mener selskapet har en plikt til å å foreta en individuell vurdering av det enkelte krav før de krever penger av folk.

«Finanstilsynet mener at Oslo Creditservice AS grovt har brutt god inkassoskikk når det gjelder inndrivelse av krav som over tid har generert ekstraordinært mange innsigelser,» står det i vedtaket.

– Vi vurderer disse regelbruddene som alvorlige. Det er svært sjelden vi tilbakekaller tillatelsen til inkassoselskaper. Generelt har vi tillit til selskapene som har konsesjon, sier Bellamy.

Finanstilsynet mener også at selskapet har krevd for høyt gebyr i inkassovarsler og at de ikke har slått sammen krav slik de har plikt til.

Klager på vedtaket

Oslo Creditservice AS har varslet at vedtaket vil bli påklaget, og har i den forbindelse begjært og fått innvilget utsatt iverksettelse av vedtaket.

Det har ikke lyktes NRK å få kontakt med personer i selskapet tirsdag kveld.

Strid om antall saker

Etter varselet fra Finanstilsynet, har Oslo Creditservice sendt inn nye tall for antall tvistesaker.

Selskapet har hevdet at det riktige antallet er langt lavere enn det de først rapporterte inn.

Finanstilsynet mener Oslo Creditservice ikke kan dokumentere dette.

De påpeker også at selskapet tilsynelatende først reagerte på de tidligere innsendte tallene etter at det hadde mottatt varsel om mulig tilbakekall av bevillingen.

«Finanstilsynet finner derfor ikke å kunne legge til grunn de nye opplysningene fra foretaket, da disse ikke på noen måte er dokumentert,» skriver de i vedtaket.

AKTUELT NÅ