NRK Meny
Normal

Jonas: – Gro sa jeg skulle gå med gaffel i skoen

Jonas Gahr Støre sier han nekter å ta imot Teslaen som følger med jobben som partileder. Og at han tror følelsene kommer til å ta overhånd på landsmøtet.

Jonas Gahr Støre tror det ekstraordinære landsmøtet der han skal velges til partileder i Arbeiderpartiet kommer til å bli emosjonelt.

– Jeg tenker at det blir massivt å gå opp der. Jeg har talt fra den talerstolen massevis av ganger men dette blir helt spesielt.

Jonas Gahr Støre sitter på trikken fra Rikshospitalet til Stortorget. Det er noen timer til han er ny leder i Arbeiderpartiet, og på vei nedover byen har han snakket om det fantastiske i spleiselaget Norge. At enhver liten gangsti eller gangfelt er resultatet av at noen vil noe, og så setter det ut i livet.

Og at det siste han og kona ble enige om før han gikk for å bli partileder var at de skulle gi hverandre en god klem.

– Når alt dette er over en gang i ettermiddag, som han sier.

– Kan trenge gaffel i skoen i dag

Men så er det dette med følelsene.

– Landsmøter er veldig emosjonelt. Det er sang og mange følelser, og det pleier å gjøre inntrykk på meg. Jeg blir litt rørt av ord, stemninger og musikk, og det tror jeg det blir nok av i dag. Gro (Harlem Brundtland) ga meg rådet at jeg skulle gå med gaffel i skoen slik at jeg kunne tråkke på den når det blir litt for ille. Det tror jeg at jeg kommer til å trenge.

Jonas Gahr Støre om Rikshospitalet og spleiselaget Norge noen timer før han blir valgt til ny partileder i Arbeiderpartiet

Støre krever å bli trodd på at han tvilte seg frem til om han skulle si ja til å stille som leder i Arbeiderpartiet.

Beslutningen skal ha blitt tatt på en fjelltopp.

– Avgjørelsen om å ta en slik oppgave blir ikke tatt på en fjelltopp alene. Det er noe som må modnes over mange år. Akkurat nå er jeg fylt av argumentene for og gleder meg veldig til jobben, men...

– Får kun med de vanskelige sakene

For det er et men der. Eller to eller tre. Det er Støre smertelig klar over. Spesielt hva det krever av:

  • Arbeidstid.
  • Mediefokus.
  • Håndtering av vanskelig saker.

– I et samfunn som vårt er jo det å være leder egentlig at du kun jobber med vanskelige saker. De lette sakene løser seg av seg andre steder. Det å ha tålmodigheten og finne kompromissene kan det hende man tenker at det er jeg ikke klar for nå, sier Støre.

Jonas Gahr Støre om fordelene og ulempene han veide før han sa ja til å bli partileder i Arbeiderpartiet.

En ting som er sikkert, er at alle nedsider har en oppside. Og det er den oppsiden som vippet Støre fra tja til ja.

– Belønningen er hver dag. Det er å se resultater av politikk. Jeg har reist rundt i verden og sett skrekken når demokratiet slipper taket eller aldri kommer. Det er da jeg tenker at enhver liten bro og sykkelsti er et resultat av at folk har villet det sammen. Det er egentlig så enkelt, men det er likevel fantastisk.

Nekter å ta imot Ap-Teslaen

Det har blitt sagt om Støre at han er så lik forgjengeren Jens Stoltenberg. Det synes han er merkelig.

– De som kjenner oss sier ikke det, men vi er i samme alder og tilhører samme parti, så noe felles har vi jo, sier Støre.

På ett punkt skiller han seg imidlertid diametralt fra Stoltenberg. Han nekter plent å ta imot Teslaen som følger med vervet som partileder.

Ikke fordi han er mot el-bil, men fordi han ikke ser behovet. For seg selv.

Jonas Gahr Støre noen timer før han blir valgt til partileder i Arbeiderpartiet

– Jeg liker ikke å kjøre bil i byen.

Han slår det bare fast. Begrunnelsen er at han blir stresset av at det er så mange andre i trafikken.

Så derfor sverger han til sykkel, bane og trikk.

– Her kan jeg lese avisen eller til og med duppe av litt.

For eksempel gårsdagens resultater fra VM i fotball. For han liker det. Fotball.

I natt skal han få med seg England mot Italia.

Ingen er favorittlaget, men vil du finne ut hva det er, og hvem han holder med i natt, må du se videoen under.

Jonas Gahr Støre noen timer før han blir valgt til ny partileder i Arbeiderpartiet
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger