Hopp til innhold

Ferielandene det er farligst å kjøre bil i

Skal du kjøre bil utenfor Norge i ferien? Da bør du være ekstra årvåken når du kjører i disse ferielandene.

Dødsulykker i trafikken i Europa 2014

TRAFIKKSIKKERHET: Det er Øst-Europa som kommer dårligst når det kommer til trafikksikkerhet.

Foto: Marco Vaglieri / NRK

Guro Ranes, avdleingsdirektør i Statens vegvesen.

Direktør for trafikksikkerhet i veidirektoratet, Guro Ranes.

Foto: Knut Opeide

Selv om man har kjørt bil i mange år kan høyere fartsgrenser og annen kjørekultur by på en utfordring i utlandet.

En ny rapport fra European Transport Safety Council viser at Polen, Romania, Latvia, Litauen og Bulgaria er verstinglandene i Europa når det kommer til trafikksikkerhet.

Senest for en uke siden omkom et ungt søskenpar fra Norge i en bilulykke i Polen.

Men skal du på sydenferie er det særlig i Hellas, Italia og Frankrike du burde passe ekstra på.

Direktør for trafikksikkerhet i veidirektoratet, Guro Ranes, forteller at det er opptil fire ganger farligere å kjøre bil i verstinglandene enn i Norge.

– Sikkerhetsnivået i disse landene er lavere enn i Norge, spesielt med tanke på fart og overvåkning. Det er også mye lavere beltebruk og de fleste av landene har høyere promillegrense for å kjøre bil og en annen respekt for rusen, sier Ranes.

2014 – et dårlig år

I 2014 mistet 25 845 personer livet sitt i trafikken i Europa mot 26 009 i 2013. Det innebærer både myke og harde trafikanter.

Selv om det er en nedgang, er dette den minste nedgangen i dødsulykker siden 2001, ifølge rapporten.

Mens det var færre dødsulykker i 18 av de 32 landene fra 2013 til 2014, økte antallet ulykker i 13 land i samme periode. Norge er et av landene som scorer best på trafikksikkerhet, og hadde en nedgang i dødsulykker fra 187 til 147 fra 2013 til 2014.

Ranes trekker fram at det først og fremst er endret kjørekultur og kjøremønster som er utfordringen i andre land. Men det kan også være infrastruktur.

– På høytrafikkerte veier uten rekkverk i utlandet er det ofte høyere hastighet enn i Norge. Hvis det skjer en frontkollisjon eller kryssulykke, som fort kan skje, øker alvorlighetsgraden betydelig, sier hun.

– Oppfør deg som hjemme

Skal man kjøre i Europa mener Ranes det er viktig å fortsette å holde på de gode kjørevanene fra Norge.

– Selv om italienerne og franskmennene tar seg to glass vin for så å kjøre bil betyr det ikke at du burde gjøre det. Ta heller taxi. Det beste rådet er å oppføre seg akkurat som man gjør hjemme. Bestemmer man seg for å kjøre moped så bruk i det minste hjelm, sier hun.

Ranes mener det er viktig å ikke la seg stresse opp av andre trafikanter.

– Prøv å ikke bli stressa når folk kjører oppi rumpa på deg og tuter. Vær heller trygg på at det er sikkert og kjør defensivt. Det er bedre å få kjeft enn å bli kjørt på.

AKTUELT NÅ