NRK Meny

Fem av ni takbokser får strykkarakter i test

Nå foreslår Norges Automobilforbund (NAF) å innføre typegodkjenning av boksene.

takbokstest

Takboksen fra Skiguard kommer dårligst ut av de ni boksene som er med i testen. Under kollisjonstesten åpnet boksen seg og innholdet raste ut. – Vi legger oss flate, sier daglig leder Lasse Westlund.

Foto: NAF
Erlend Kinn
Journalist

Artikkelen er mer enn ett år gammel.

  • Se oversikten over testresultatet nederst i artikkelen

Fem av ni takbokser får strykkarakter i en kollisjonstest NAF har gjennomført. En av boksene løsner fra takfestet ved en kollisjon i 40 kilometer i timen. Fire andre åpner seg, innholdet raser fremover og fortsetter ut av boksen i stor fart.

Det kan føre til alvorlige skader på andre biler og myke trafikanter.

– Dette kan få store konsekvenser i trafikken. Vi ser blant annet en slalomstøvel på rundt 1,5 kilo som kommer ut av boksen. Hvis bilen kolliderer i 50 km/t vil den komme med en vekt tilsvarende 45 kilo, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Burde ikke være slik

Han er overrasket over at enkelte av takboksene gjør det svært dårlig i testen, og påpeker at en av dem, Skiguard, er en boks mange nordmenn har.

– Det burde ikke være slik. Det burde være god kvalitet på det du kjøper, ikke minst med tanke på sikkerheten, sier Engebretsen.

I testen gjennomgår Skiguard-boksen en bråstopp i 40 km/t. Den er lastet med 75 kilo ski og skistøvler, og klarer ikke å holde på innholdet.

– Vi legger oss flate

– Resultatet er nedslående og ikke tilfredsstillende for vår del, sier Lasse Westlund, daglig leder i Skiguard.

– Vi legger oss flate her og skal gjøre det vi kan for å få frem årsakene, sier han.

Produktansvarlig Jon-Erik Skollerud sier at sikkerheten viktigst og at Skiguard blant annet vil se på materialet i boksene.

– Vi må ta tak og se hva som egentlig har skjedd, hvordan testene er utført og hvordan det har påvirket dette produktet.

NAF vil ha strengere krav

Nå ber NAF myndighetene om å innføre en godkjenningsordning for skibokser. Noe slikt system finnes ikke i dag.

– Alt annet som gjelder bil må oppfylle krav og ha typegodkjenninger. Det gjelder ikke takboksen. Vi ønsker strengere krav fra myndighetene og typegodkjenning av boksene, sett ut fra de testresultatene vi har nå, sier Jan Ivar Engebretsen.

– Sier prisen på boksen noe om hvor sikker den er?

– Nei, absolutt ikke. Testen viser at de billige boksene faktisk er mye bedre enn enkelte av de dyre boksene.

Engebretsen råder folk som er på jakt etter ny takboks til å se testen og testresultatene på NAFs nettsider.

Les også: Ber folk ta hensyn etter dødsulykker

Slik ble testresultatet

Takboksene er blitt kollisjonstestet samt testet for håndterlighet og vanntetthet. De er rangert på en skala fra 1 til 5, der 5 er best.

  1. Thule XL Motion 800
    Resultat: 4,5
    Pris: ca. 6400 kr.
    Kommentar: Best i test.

  2. Jula Arjes 480
    Resultat: 3,4
    Pris: ca. 2000 kr.
    Kommentar: Klarer kollisjonstestene uten større anmerkninger. Dårligere vanntetthet.

  3. Biltema 450 (art.nr. 34312)
    Resultat: 3,3
    Pris: ca. 2300 kr.
    Kommentar: Klarer kollisjonstestene bra. Dårligst håndterlighet og dårligst vanntetthet.

  4. Packline NX 195
    Resultat: 3,1
    Pris: ca. 7500 kr.
    Kommentar: Klarer kollisjonstestene mindre bra. God vanntetthet.

  5. Calix Nordic Loader
    Resultat: 2,9
    Pris: ca. 7900 kr.
    Kommentar: Klarer ingen kollisjonstester. Svært god håndterlighet og helt vanntett.

  6. Mont Blanc Space 450 E (art.nr. 732021)
    Resultat: 2,8
    Pris: Selges i Sverige
    Kommentar: Klarer ingen kollisjonstester. God håndterlighet og vanntetthet.

  7. Mekonomen 460 (art.nr. 40-813460N)
    Resultat: 2,7
    Pris: ca. 3400 kr.
    Kommentar: Klarer ikke kollisjonstest med makslast.

  8. Extreme 500
    Resultat: 2,6
    Pris: ca. 3000 kr.
    Kommentar: Klarer ingen kollisjonstester. Helt vanntett.

  9. Skiguard 760
    Resultat: 2,4
    Pris: ca. 5800-6700 kr.
    Kommentar: Klarer ingen kollisjonstester. God vanntetthet.

    Kilde: NAF

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger