- Det er flere ting som ikke er som det skal være. Dette er avvik fra forskriftene og det ser vi alvorlig på, sier direktør i Jernbanetilsynet Erik Ø. Johnsen til NRK.
Det nye togradiosystemet GSM-R er foreløpig innført på nesten halvparten av jernbanenettet, og skal dekke hele Norge innen 2007.
Radioene er et av flere sikkerhetstiltak som granskningskommisjonen anbefalte etter togkollisjonen ved Åsta der 19 mennesker omkom. Systemet skal sikre at lokomotivførere og trafikklederne alltid kommer i kontakt med hverandre i nødsituasjoner.
Usikre på egne ferdigheter

Radioene er et av flere sikkerhetstiltak som granskningskommisjonen anbefalte etter togkollisjonen ved Åsta der 19 mennesker omkom. (Foto: NRK)
I en ny rapport slår Jernbanetilsynet klart fast at det ikke er fornøyd med arbeidet til Jernbaneverket:
* Opplæringen i det nye systemet er mangelfull. Lokomotivførere sier til tilsynet at de føler seg usikre på egne ferdigheter i en nødsituasjon. En del førere har faktisk aldri prøvd nødfunksjonen.
* På enkelte arbeidstog er støynivået så høyt at førerne er bekymret for at de ikke vil høre et nødanrop.
* Det er ikke etablert rutiner for hva lokomotivførerne skal gjøre når de mottar et nødanrop. Førerne savner, ifølge tilsynet, retningslinjer for om de skal kjøre sakte eller stoppe fordi de ofte har problemer med å høre innholdet i nødanropet.
I gang med å bedre forholdene
Dette er bare noen av manglene Jernbanetilsynet ramser opp i tilsynsrapporten.
- Det har nå gått ett år siden systemene ble tatt i bruk på store deler av jernbanenettverket i Norge, og dette burde ha vært håndtert mye tidligere, sier direktør i Jernbanetilsynet Erik Ø. Johnsen. Jernbaneverket har frist til i morgen med å komme med en tiltaksplan, og er allerede i gang med å bedre forholdene:
- Jeg er enig i kritikken, og kritikken legger et godt grunnlag slik at vi kan sette i gang tiltak. Det viktigste vi skal gjøre dreier seg om opplæringen av de som skal bruke utstyret. Det er der den største risikoen er, og det er opplæringen vi skal ha mest fokus på, sier leder i Jernbaneverket Nett, Terje Steinsvik til NRK.