TNS Gallups ulike mediemålinger viser at ikke bare TV, men også nettmedier har et betydelig lavere publikum om sommeren, melder Journalisten.
- Dette indikerer at nettbruken er mindre i ferieperioder, ifølge avdelingsleder Ingvar Sandvik i TNS Gallup. Han har undersøkt det norske folks mediekonsum i sommermånedene.
- Ned 15 prosent
I løpet av de tre siste ukene har VG Nett, Dagbladet.no og Nettavisen falt 15-16 prosent i antall unike brukere.
De ferskeste tallene fra TNS Metrix, for uke 27 viser at landets ledende nettavis, VG Nett, hadde 2,06 millioner unike brukere. I uke 24 var tallet for VG Nett 2,41 millioner.
TNS Gallup-målingene, blant annet Forbruker & Media-undersøkelsene, viser at folk i betydelig grad konsumerer medier også om sommeren.
Selv om både TV og internett opplever nedgang på denne tiden, har disse mediene likevel mange brukere og seere i absolutte tall.
Ukepressen øker
Ukepressen derimot opplever økt løssalg i sommermånedene. Avisene har totalt sett stabile lesertall om sommeren, ifølge TNS Gallup.
Løssalgsavisene VG og Dagbladet hadde imidlertid begge opptil 19 prosent høyere opplag i de typiske sommerukene rundt fellesferien i 2006, sammenlignet med tallet for hele året, skriver Journalisten.