Sesongen skulle normalt være godt i gang for reiselivsbedriftene i Lofoten. Men nå er det mye ledig kapasitet, både på overnatting og ellers. Og når de utenlandske turistene uteblir, er turistnæringen ekstra avhengig av flybårne norske turister fra Sør-Norge. Og nå er det få seter å oppdrive.
– Vi er alvorlig bekymret for reiselivsnæringa. Flytrafikken er nå flaskehalser for bedrifter som skal prøve å overleve koronasommeren, sier leder i Lofotrådet og ordfører i Vestvågøy, Remi Solberg.
Altfor få fly mellom sør og nord
Solberg beskriver situasjonen som merkelig. Mange ønsker seg til Lofoten etter at de er oppfordret til norgesferie av myndighetene, men å komme seg dit med fly er utfordrende.
– Problemet er at man nå ikke får fraktet nok folk opp til nord. Det er for få fly som går til Bodø og Evenes, som er knutepunkter på ferden til Lofoten. Folk må kunne komme seg dit om det skal bli trafikk i Lofoten sier Solberg.
Han understreker at slik det er nå så får ikke folk som ønsker å reise booket seg billetter på grunn av færre avganger, avganger som i tillegg har færre seter tilgjengelig på grunn av koronasituasjonen.
Han påpeker at det nå er en veldig alvorlig situasjon, for mange i reiselivsnæringen er situasjonen kritisk.
Høy arbeidsledighet og fare for konkurser
Han får støtte av Sten Roger Sandnes, leder i Vest-Lofoten Næringsforening. Til tross for råd om Norgesferie er det liten eller ingen etterspørsel eller aktivitet i opplevelsesbedrifter forteller Sandnes. Han mener det er krise nå.
– I Moskenes kommune i Lofoten er det nå høy arbeidsledighet. De har nå registrert arbeidsledighet på 18-20 prosent på grunn av situasjonen i reiselivet. Det er permitteringer av ansatte, ingen sommerjobber for ungdom og manglende inntjening, sier Sandnes.
Hvem står i fare for å gå konkurs?
– I hovedsak er dette reiselivs- og aktivitetsbedrifter, og transportforetak (buss-selskap) som er avhengig av turister til Lofoten som står i fare for å gå konkurs, sier Sandnes.
Ifølge en bedriftsundersøkelse utført nylig av Lofoten Matpark, på oppdrag fra Vestvågøy kommune, så rapporterer 48 prosent av reiselivsbedriftene om betydelig konkursfare. 16 prosent rapporterer om akutt konkursfare.
I en oppfølging av undersøkelsen har situasjonen forverret seg ytterligere.
– Den manglende flykapasiteten er ett effektivt hinder for å få i gang igjen bedrifter snarest mulig ved hjelp av norske turister og feriegjester, sier Sandnes.
SAS og Norwegian flyr med færre fly
SAS bekrefter at de i sommer kommer til å fly med tre flygninger til Bodø mot normalt sju fra 15. juni, og til Evenes to mot normalt tre fra neste uke.
– Vi vurderer fortløpende etterspørselen og kan relativt raskt øke kapasiteten. Dessverre gjør midtsete-regelen det vanskelig for oss å planlegge og utføre en økning. Terskelen er rett og slett høyere på grunn av de kommersielle konsekvensene, skriver pressesjef John Eckhoff i en e-post til NRK.
Norwegian flyr med mindre enn halv kapasitet
Norwegian flyr med mindre enn halv kapasitet i fellesferien bekrefter informasjonsdirektør, Lasse Sandaker-Nielsen.
– Vi har en nedgang i kapasiteten i sommer på cirka 50–70 prosent, skriver han til NRK.
Mellom Oslo – Evenes flyr Norwegian nå åtte ukentlige rundturer, men dette økes til 14 ukentlige fra 19. juni. Dette er fortsatt kraftig ned fra normalen, hvor vi hadde 25 ukentlige rundturer på samme tid, og 28 rundturer i fellesferien, i fjor opplyser Sandaker – Nielsen.
Mellom Oslo – Bodø flyr selskapet nå bare åtte ukentlige rundturer. De øker til 10 i fellesferien, mot 25 i samme periode i fjor.
– Planen vår var å fly cirka det samme, om ikke noe mer, i år. Så nedgangen i kapasitet er på cirka 50–70 prosent målt mot fjoråret, forteller Sandaker- Nielsen.
Ulønnsomt å fly med tomme midtseter
Norwegian flyr i dag kun innenriks i Norge og forholder seg til norske myndigheters smitteveileder for flyginger innad i Norge. Det innebærer blokkering av midtseter. Det finnes ikke et flyselskap i verden som kan fly lønnsomt på slike premisser ifølge Sandaker-Nielsen.
Også SAS flyr med tomme midtseter i Norge, men ikke utenlands. I tillegg må du ha munnbind om bord. Widerøe flyr med halvparten av setene tomme. Og har dermed halv kapasitet på de flyene som går.
Flyselskapene ønsker å få fjernet det norske kravet om tomt midtsete. Men de venter fortsatt på ny anbefaling fra norske myndigheter om endrede smitteverntiltak og harmonisering med EUs regler. Helsemyndighetene ser på det, men er ikke kommet med en konklusjon ennå.