Eurosko-reklame vekker sterke reaksjoner

«Gutter vil ha sko de kan leke i, jenter vil ha pene og jentete sko.» Det er budskapet i en Eurosko-reklame som nå trekkes tilbake.

Eursko-reklame vekker reaksjoner

Eurosko-reklamen viser barn som ser ut som de er i seksårsalderen. Budskapet kritiseres for å være kjønnsdiskriminerende.

Foto: Mathias Vedeler

Reklamen vekker sterke reaksjoner i sosiale medier, der den blir kalt både «flau» og kjønnsdiskriminerende.

En av dem som har reagert, er Kim-Andre Åsheim, rådgiver i SVs stortingsgruppe.

– Jeg synes det er fullstendig latterlig å bygge opp under vranglære om at jenter skal sitte inne og pynte seg mens gutter skal være ute og leke. Alle barn skal være ute og leke, klatre og få skrubbsår, sier han til NRK.

Trukket i Sverige

Kampanjen ble trukket tilbake tidligere i år i Sverige, der den er dømt av Reklameombudsmannen for å være diskriminerende.

Den svenske Reklameombudsmannen la ut sin uttalelse 4. mars. Likevel er plakatene ikke blitt fjernet i Norge.

Det reagerer Åsheim sterkt på.

Kim-Andre Åsheim i SV

Kim-Andre Åsheim, finanspolitisk rådgiver i SV.

Foto: SV

– De er blitt dømt for dette i Sverige, likevel kjører de på med denne propagandaen. Det gjør meg veldig provosert, sier han.

Dommen i Sverige retter kraftig kritikk mot Eurosko og kaller reklamen for nedverdigende:

«Denne måten å dele opp gutters og jenters interesser ut ifra stereotypiske kjønnsroller er nedverdigende for både jenter og gutter», konkluderer Reklameombudsmannen.

– Unnskyld!

Salgssjef i Eurosko Norge, Nina Ekstrøm, sier at de legger seg flate.

– Vi har ikke noe ønske om å oppfordre til tradisjonelle kjønnsroller ved å sette inn en sånn plakat. Vi sier bare beklager. Unnskyld! sier Ekstrøm til NRK.

På spørsmål om hvorfor plakatene ikke ble fjernet i Norge, svarer Ekstrøm at de fjernet dem fra nettsidene sine, men at kampanjen er stor og at det derfor har vært vanskelig å få bort alt.

– Ting tar tid når man skal endre på en hel plakatpakke, sier Ekstrøm.

Hun regner med at de får fjernet alle plakatene i løpet av mandag.

Blå klær med «adm.dir.»

For et år siden havnet også klesmerket «Name It» i hardt vært. De solgte rosa barneklær med påskriften «hjerteknuser» og blå gutteklær med påskriften «adm.dir.».

– Må man ha penis for å komme seg opp og frem her i verden? spurte bloggeren «Sinnadamen» da.

Reaksjoner på Twitter:

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

LES OGSÅ:

SISTE NYTT

Siste meldinger