Hopp til innhold

Euronics selger badevekt for barn

– Helt absurd, barn skal ikke ha fokus på å veie seg, sier førsteamanuensis ved Psykologisk Institutt ved NTNU.

Euronics-annonse

Euronics Norge annonserte med badevekt for barn.

Foto: Euronics.no

«Tøff badevekt med Hello Kitty-motiv». Slik lyder teksten som skal forsøke å friste flest mulig til å legge Euronics Norges Hello Kitty-pakke under juletreet i år.

Pakken består av en hårføner, rettetang og en badevekt - alle med påskriften «Hello Kitty» og bilde av katten med den rosa sløyfen.

Dette har vakt reaksjoner både blant foreldre og fagfolk.

– En voksengjøring av barnelivet

Silje Steinsbekk

Silje Steinsbekk, førsteamanuensis ved NTNU, mener en Hello Kitty-badevekt gir et negativt signal til barn.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

– Dette blir helt meningsløst, barn trenger ikke badevekt. Barn lærer gjennom lek, å veie seg er ikke noe barn skal lære, sier Silje Steinsbekk, førsteamanuensis ved Psykologisk Institutt ved NTNU.

Hun har tidligere skrevet doktorgradsavhandling om behandling av fedme hos barn.

Steinsbekk reagerer med stor overraskelse når hun hører om Hello Kitty-badevekten.

– Det blir jo helt grenseløst. Det blir nesten litt komisk, men jeg blir samtidig provosert. Det får være grenser for voksengjøring av barnelivet, sier hun til NRK.no.

Hun påpeker at det viktige er å lære barn gode levevaner, ikke at de skal passe vekten.

– Denne badevekten dreier seg mer om et kroppsfokus enn om helse. Det blir absurd og forsterker det ytre skjønnhetsidealet. Barn er oppmerksomme på kropp og vekt fra en tidlig alder, sier Steinsbekk.

Euronics: Ville ikke gitt den til egne barn

Når NRK.no kontakter markedsdirektør i Euronics Norge, Kirsti K. Berg, legger hun seg flat og innrømmer at hun selv har reagert på produktet.

– Pakken er uheldig. Målgruppen for Hello Kitty-produkter er opptil 12 år. Da passer ikke en personvekt inn, sier Berg.

Markedsdirektør i Euronics Norge, Kirsti K. Berg

Markedsdirektør Kirsti K. Berg i Euronics Norge beklager at de annonserer med barnevekt for barn og vil nå trekke produktet.

Foto: Euronics Norge

– Jeg ville ikke gitt den til egne barn - og heller ikke til andres barn - og da skal vi heller ikke forsøke å få andre til å kjøpe den.

Trekker vekten

Ifølge Berg kontrollsjekker hun vanligvis produktene Euronics selger, men i dette tilfellet rakk produktet å nå ut før hun så det og reagerte.

Har det gått litt fort i svingene her?

– Vi har mange produkter. Tanken var nok god, men Hello Kitty og personvekt hører ikke sammen. Pakken har akkurat kommet inn og skulle være et julegaveprodukt, så det har ikke ligget ute lenge, men dette er uheldig, og det beklager vi, sier Berg.

Euronics Norge vil nå fjerne vekten fra pakken.

– Man kan jo ikke gi bort en personvekt til unge jenter. Vekten skal bort, og det gjør vi allerede i morgen, sier Berg.

AKTUELT NÅ