Filippinske sjøfolk fra "Tricolor" på vei inn i en buss som skal frakte dem videre. (Reuters/scanpix-foto)
Tidlig i dag sank det norskregistrerte bilfrakteskipet "Tricolor" i Kanalen etter å ha kollidert med containerskipet Kariba. Mannskapet på 24 ble reddet etter sammenstøtet og alle er i god behold.
Skipsreder Wilhelm Wilhelmsen.
- Vi synes dette er en trist situasjon, men er glad for at
mannskapet er i trygghet, sier administrerende direktør Wilhelm Wilhelmsen i Wilh. Wilhelmsen. "Tricolor" opereres av Barber Ship Management AS på Lysaker som eies av rederiet Wilh. Wilhelmsen. Fartøyet har norsk kaptein og svensk lastesjef. Resten av mannskapet kommer fra Filippinene.
Ingen plikt
Sjøfartsinspektør Finn Paulsrud i Oslo opplyser at det ikke endelig er avgjort om det vil bli holdt sjøforklaring. Ifølge BBC vil franske myndigheter, som leder bergingsarbeidet på kollisjonsstedet, innlede etterforskning an hendelsen.
Det Bahamas-registrerte skipet som Tricolor kolliderte med,
har ingen plikt til å holde sjøforklaring, og etter norsk lov har heller ikke det norske rederiet plikt til det. Men det vil uansett bli foretatt etterforskning av årsaken til ulykken, sier Paulsrud.
Det er Sjøfartsdirektoratet som vil forestå etterforskningen, og det vil bli gjennomført avhør i saken i nær fremtid, antakelig i utlandet.
Berget
Båten fikk raskt en slagside på 15 grader og mannskapet gikk i livbåtene, sier en talsmann for den engelske kystvakten til BBC. 21 av mannskapet ble plukket opp av slepebåten Boxer som var i nærheten. Disse er brakt til den franske byen Dunkerque, circa 30 kilometer sør for kollisjonsstedet.
Alle er undersøkt av lege og funnet i god behold, opplyser rederiet. Kapteinen og de to offiserene ble tatt om bord i Kariba og skulle opprinnelig til Antwerpen. De tre er imidlertid hentet fra skipet og ankom i kveld Dunkerque.
Mannskapet ble reddet etter å ha gått fra borde etter
kollisjonen, som skjedde rundt klokka 2.30 i natt i den
nordlige innseilingen til stredet ved Dover mellom England og Frankrike. To og en halv time senere sank "Tricolor".
Skipet var på vei fra Zeebrugge i Belgia til Southampton i
England. Derfra skulle det videre til USA..
Arkivbilde av "Tricolor", som sank i Den engelske kanal. IFoto: SP Shipbase/Scanpix)
Olje
Tricolor har om lag 2.000 tonn bunkersolje om bord. Ifølge opplysninger rederiet har fått fra franske myndigheter, har ikke noe av oljen lekket ut. Bergingsmannskap arbeidet i dag med å sikre området rundt båten for å unngå oljesøl. Det belgiske marinefartøyet Wandelaar er sendt for å assistere den franske kystvakten i arbeidet rundt "Tricolor".
Skipet ligger på bare 27 meters dyp i Kanalen, om lag 20
nautiske mil nordnordvest for Dunkerque. 5 meter av fartøyet stakk først opp over vannflaten på fjære sjø. Senere forsvant båten av syne, men skal ifølge Mark Clark fra kystvakten i Dover ha stabilisert seg på sjøbunnen.
Billast
"Tricolor" er på nær 50.000 tonn. Det er 190 meter langt og kan ta 6.050 biler med full last. Fartøyet var lastet med 2.862 nye biler av merket Volvo, Saab og BMW og 77 RoRo-enheter lastet med traktorer, rulletrapper, kraner og krandeler da det sank.
Skipet er forsikret for 40 millioner dollar (286 millioner
kroner) mens lasten er forsikret for mellom 40 og 50 millioner dollar (286-358 millioner kroner). Den totale forsikringssummen beløper seg dermed til nær 650 millioner kroner.
Tåke
Ifølge det franske nyhetsbyrået AFP skal det ha vært tett tåke i området da ulykken skjedde. Det andre skipet, det Bahamas-registrerte "Kariba", skal ha fått
omfattende skader over vannlinjen, ifølge forsikringsselskapet Lloyds Casualty Reporting Service.
"Kariba" er på 21.000 tonn og er 175 meter langt. Barber Ship Management er heleid av rederiet Wilh. Wilhelmsen,
har om lag 7.000 ansatte og opererer 230 skip over hele verden.