NRK Meny
Normal

Lastebilsjåfør må i retten for å ha jobbet for mye: – Jeg burde vært tiltalt strengere

Når den erfarne lastebilsjåføren Audun Johannessen møter i retten for å ha jobbet mer enn tillatt, mener han selv han risikerer for mild straff – fordi han sier han har jobbet mye mer. Han mener transportbransjen har et usunt forhold til arbeidstid.

Audun Johannessen

Audun Johannessen (46) er tiltalt for brudd på kjøre og hviletidsbestemmelsene for å ha kjørt 96 timer på to uker. – I virkeligheten arbeidet jeg 135–140 timer disse ukene, sier han.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Så snart jeg skrur av motoren, teller skriveren det som «hvile». En seng kommer opp på skjermen, selv om jeg står bak og laster eller losser, sier Audun Johannessen.

Vil ta et oppgjør

46-åringen har inntil nylig kjørt varer mellom Oslo og Stavanger. Nå gjør en skade i skuldra at han må ut av yrket.

Audun Johannesen

En sjåfør kan godt ha en halv time med annet arbeid for hver time han kjører, sier Audun Johannessen.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Men han vil gjerne ta et oppgjør med det han mener er et usunt forhold til arbeidstider i bransjen.

Audun Johannessen ved lastebilen

– Arbeid utenom kjøring, som lasting og lossing blir registrert som «hvile». Det er helt vanlig, hevder Audun Johannessen.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Arbeidsdagen er jo stort sett på 12-13 timer, av og til 16–17 timer. Men det kommer ikke jo ikke fram fordi jeg ikke har registrert annet arbeid, sier Johannessen.

Han har fått bot for brudd på kjøre- og hviletidsreglene etter å ha kjørt 96 timer på to uker. Det er seks timer mer enn tillatt. Johannessen nekter å vedta boten. I dag må han i retten men mener han burde ha vært tiltalt for å ha arbeidet mye mer.

– Skal jeg først tiltales, bør de få med seg alt, sier han.

Utskrift fra en dags arbeid fra skriveren i lastebil

En vanlig dag, mener Audun Johannessen. Symbolene til venstre viser hva tida er brukt på. Hjulet er kjøring, verktøy er annet arbeid og seng betyr hvile. Her er praktisk talt annet enn selve kjøringen registrert som hvile. Oppsummering nederst.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Ingen stiller spørsmål

– Realiteten er jo at jeg arbeidet 135–140 timer på de to ukene. Men ingen stiller spørsmål ved dette hvis jeg blir stoppet i kontroll, sier Johannessen.

Men har du ikke selv ansvar for å registrere riktig arbeidstid?

– Jo, det er sjåførens ansvar. Men «annet arbeid» var ikke noe tema

Stein Inge Stølen

Stein Inge Stølen, Norges Lastebileierforbund.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

da jeg gikk på teorikurs, det er overhodet ikke noe tema på arbeidsplassen, og ikke tema i kontroll. Du blir sett rart på hvis du begynner å registrere annet arbeid, hevder Johannessen.

Rikelig med «hvile»

Utskriften fra en vanlig dag for Johannessen viser ni timers kjøring, nesten 15 timers «hvile», men bare 13 minutter med «annet arbeid».

– Vi har ingen grunn til å tro at dette er vanlig blant medlemmer av Norges Lastebileierforbund, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Inge Stølen.

Morten Hagen, Norsk Transportarbeiderforbund

Morten Hagen, Norsk Transportarbeiderforbund.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Alt arbeid skal registreres

Han sier at alt arbeid skal registreres og tastes inn med riktig kode på skriveren.

Men Norsk Transportarbeiderforbund mener Johannessen beskriver en ikke helt uvanlig praksis:

– Alt for ofte ser vi at skriveren er innstilt sånn at all tid hjulene på bilen ikke ruller blir registrert som hvile, sier forbundssekretær Morten Hagen. Han mener Vegvesenet og Arbeidstilsynet bør samarbeide enda tettere om kontroller.

– De bør reagere like strengt på ulovlig lange arbeidsuker som på brudd på kjøre- og hviletidsreglene, sier Morten Hagen.

Lastebilsjåfør Audun Johannessen ute på vegen.

– Når du er borte hele uka, kan du bli ganske amper i trafikken på vei hjem fredag kveld, sier Audun Johannessen.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger