Med 19 avdelinger over hele landet har den frivillige organisasjonen «Hjelp oss å hjelpe» etablert seg som et av flere tilbud på Facebook for mennesker med dårlig råd.
– Vi får totalt inn rundt 250 henvendelser hver uke. Før nyttår lå det på rundt 80, så det har økt voldsomt, forteller Cecilie Christin Tønnessen som startet organisasjonen i 2011.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Organisasjonen har 19 lokale avdelinger og tar imot hjelpeforespørsler over hele landet. De anonymiserer henvendelsene og legger de ut på sine Facebook-sider.
Foto: Skjermdump- LES OGSÅ:
Sprer påskeglede
Klær, poser med mat og kinobilletter er noe av det folk spør etter. Responsen på henvendelsene er stor. Behovet er særlig stort rundt høytidene, da det gjerne skal være litt ekstra kos på bordet.
De ansatte ved Hjørgunn dagsenter i Fredrikstad har samlet inn 50 påskeegg som de ønsker å gi videre til personer som ikke har råd til ekstra kos i påska.
– Påskegodt er veldig stas for unger, men det er noe som ikke alle har mulighet til å få. Vi håper at veldig mange familier får glede av det vi har samlet sammen i løpet av en uke, forteller Lene Larsen som jobber på dagsenteret.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Lene Larsen fra Hjørgunn dagsenter har sammen med kollegene samlet inn over 50 påskeegg som de vil gi videre. Her overrekker de påskeeggene til Stine Carlsen i 'Hjelp oss å hjelpe'.
Foto: Randi Elise MidtskogTone Fløtten har forsket på fattigdom i mange år. Hun tror terskelen for å spørre om hjelp er lavere når det skjer anonymt på internett.
– Det er nok lettere å spørre om hjelp på internett enn å stille seg i kø på Fattighuset, sier Tone Fløtten i forskningsstiftelsen FAFO.
Foto: Øyvind Bye Skille / NRK– Det er lettere å finne hverandre via internett enn andre måter. Også er det kanskje er mindre stigmatiserende enn å gjøre det på denne måten enn å gå personlig å spørre etter hjelp.
Bakgrunnssjekker alle forespørslene
– De fleste henvendelsene kommer fra unge kvinner med dårlig råd. Ofte er det småbarnsfamilier, alenemødre eller uføretrygdede som trenger hjelp, forteller Cecilie Christin Tønnesen.
Den frivillige i organisasjonen gjør en bakgrunnssjekk på dem som ber om hjelp for å sjekke om de faktisk har et behov.
– Hvis vi ser på Facebook at de for eksempel nettopp har kjøpt seg nye negler eller fått en massasjetime, så får de ikke hjelp av oss. Det er mer enn nok som faktisk er trengende, sier Stine Carlsen som leder organisasjonen i Fredrikstad.
- LES OGSÅ: