Hopp til innhold

En av tre restauranter får trekk etter Mattilsynets sjekk

NHO mener pirk og bagateller fører til et nedsatt smil, som kan få store konsekvenser for restaurantene. Mattilsynet mener ordningen fungerer godt.

Tjuvholmen sjømagasin

REAGERER: Gjøran Sæther er administrerende direktør for Furuseth-gruppen som eier Tjuvholmen sjømagasin, mener Mattilsynet henger seg opp i småting.

Fra årsskiftet har Mattilsynet delt ut smilefjes til restauranter og kafeer i Norge. Smilefjesene skal informere forbrukerne om de hygieniske forholdene ved et serveringssted, og gis i tre variant: smilefjes, strekmunn og sur munn.

Da Mattilsynet var på besøk hos Tjuvholmen sjømagasin 19. januar, ble det bare en skeptisk strekmunn for restauranten.

Assisterende kjøkkensjef Frode Laupsa på Tjuvholmen sjømagasin

MENER MATTILSYNET PIRKER: Assisterende kjøkkensjef Frode Laupsa på Tjuvholmen sjømagasin.

Foto: Tom Arne Søyland / NRK

– Jeg stusser på hvordan de tolker regelverket. Jo lenger de var her, jo mer gikk de i detalj. Eksempelvis var det noe kokosmasse som hadde falt ut av en pose i en skuff. Ved skjærefjølene lå det en søppelposerull. Det reagerte de veldig på, sier assisterende kjøkkensjef Frode Laupsa.

Les hva Mattilsynet skriver om tilsynet her

Konsekvenser

Gjøran Sæther er administrerende direktør for Furuseth-gruppen, som eier og driver 20 restauranter i Oslo, deriblant den eksklusive sjømat-restauranten Tjuvholmen sjømagasin.

– Det er ikke kjent nok for publikum hva strekmunnen betyr. Vi har fokus på høy matkvalitet, og fikk påpakning for småting, synes vi, som ikke har noe å gjøre med matkvaliteten som vi leverer hver dag, sier Sæther.

– Er det ikke bare for dere å følge reglene?

– Jo. Men det er veldig mange regler. Og konsekvensene av små avvik på dokumenter kontra virkelige hygieniske faktorer står ikke i stil til den strekmunnen, mener Sæther.

1. februar fikk restauranten et nytt besøk, og smilefjeset er nå på plass.

Les hva Mattilsynet skriver om dette tilsynet

En tredel fikk strekmunn

Mattilsynets kontroller

Smilefjestilsyn Totalt

2228

100 %

Smil

1436

65 %

Strek

718

32 %

Sur

74

3 %

Totalt skal 8.000 restauranter og kafeer over hele landet få et smilefjes som viser resultatet av Mattilsynets sjekk av hygiene.

Kristin Krohn Devold, NHO reiseliv

KRITISK TIL MERKINGEN: Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO reiseliv.

Foto: Tom Arne Søyland / NRK

Hittil i år har Mattilsynet undersøkt i overkant av 2.000 restauranter. En tredel får trekk scoren.

– Det viser at kriteriene er for pirkete. Her må Mattilsynet, gjerne i samarbeid med oss, gå gjennom kriteriene og justere kursen, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Hun tror folk feiltolker symbolet, og får inntrykk av at maten er farlig.

Mattilsynet tilfreds med ordningen

Ole Fjetland i Mattilsynet

FORNØYD MED ORDNINGEN: Ole Fjetland i Mattilsynet.

Foto: NRK

Mattilsynet sier de er godt fornøyd med hvordan ordningen fungerer.

– Vi ser at feil rettes opp raskere enn tidligere, og det var hele hensikten, sier Ole Fjetland, direktør for avdeling mat i Mattilsynet.

Han legger til at erfaringer fra pilotprosjektet i Trøndelag viser bedring etter hvert som ordningen blir kjent.

Han bestrider at det er bagateller som fører til trekk.

– Man får ikke strekmunn eller surmunn bare av bagateller. Hvis det er et brudd på regelverket, kan man få en strekmunn, sier Fjetland, som sier at han ikke kan kommentere enkelttilsyn.

Men han poengterer at dersom maten er utrygg, stenges stedet.

AKTUELT NÅ