Like før jul undertegnet det finske selskapet Lemminkäinen en avtale om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Mesta Industri, som blant annet innholder selskapets asfaltvirksomhet.
– Det synes jeg er en dårlig løsning, sier tidligere vegdirektør Olav Søfteland.
Hvorfor det?
– For det første så blir det færre store selskap som kan konkurrere. Dermed blir det altså dårligere konkurranse.
Les også: – Ikke en gang samferdselsministeren visste at staten solgte asfaltselskap
Les alt om: Prissamarbeid i asfaltbransjen
Mulighet for innsyn i hva asfalten koster
Mesta ble etablert 1. januar 2003 da produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen ble skilt ut som et eget aksjeselskap og konkurranseutsatt. Det er staten ved Nærings- og handelsdepartementet som eier hele konsernet.
Søfteland mener staten nå vil miste sin siste mulighet til innsyn i asfaltbransjen.
– Selv om Mesta nå fungerer som et privateid selskap så burde det jo være mulig for staten å få bedre oversikt over hva ting faktisk koster gjennom det selskapet. Til slutt så synes jeg det er sørgelig at det som vi synes var en god asfaltbutikk i det gamle Statens vegvesen, at det nå skal ut av staten.
Mener du at staten ikke burde godkjent dette salget?
– Det vil jeg ikke uttale meg om for det er kanskje andre faktorer som spiller inn en det jeg har oversikt over. Jeg ser dette ut fra den rene konkurransen på asfaltsiden, og synes derfor at det er en dårlig løsning, sier Olav Søfteland.
Konkurransetilsynet kan stoppe salget
Lemminkäinen og Mesta er i dag nummer tre og fire i det norske asfaltmarkedet. Etter oppkjøpet vil Lemminkäinen fortsatt være den tredje største aktøren etter NCC og Veidekke.
Salgssummen for Mesta Industri er 120 millioner kroner. Konkurransetilsynet vurderer fortsatt om de skal gripe inn mot salget.