Nye E6 kan bli forsinket etter flomflause

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) kan ikke utelukke at nye E6 gjennom Gudbrandsdalen blir forsinket etter at det ble oppdaget at veien ligger for lavt.

Magnhild Meltveit Kleppa og Knut Arild Hareide

Samferdelsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier nye E6 gjennom Gudbrandsdalen kan bli forsinket på grunn av flommen. Leder av Stortingets transportkomite, Knut Arild Hareide (KrF) mener Statens Vegvesen henger etter i forhold til å ta høyde for klimaforandringer.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Flommen i pinsehelgen førte til at deler av den nye E6 som er under bygging i Gudbrandsdalen ble stående under vann.

Flom på E6

Flere strekningen av den nye E6 som er under bygging i Gudbrandsdalen sto under vann i pinsehelgen.

Foto: Vibecke Wold Haagensen / NRK

LES: – Utrolig at E6 ble stengt

Innrømmer at veien ligger for lavt

Veien koster flere milliarder kroner og skal egentlig stå ferdig i 2013.

Men i helgen lå flere veistrekninger mellom Øyer og Kvam under vann og var helt uframkommelige.

Lørdag innrømmet Statens Vegvesen at deler av den nye veien ligger altfor lavt i terrenget i forhold til elva Gudbrandsdalslågen.

– Slik stuasjonen er nå er det klart at E6 burde ligget høyere, sa vegdirektør Arild Evensen i Oppland til NRK på lørdag.

Veien kan bli forsinket

Strekningen som ligger for lavt er en strekning i Øyer kommune, nord for Granrudmoen.

Nå skal Statens Vegvesen gå en ny runde med planleggingen av veien. Ifølge samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa kan dette kan føre til forsinkelser.

– Når man nå ser hva som skjedde i helgen er det helt åpenbart at Statens Vegvesen må gå en ny runde for å se om man bør endre på planene. Veien er ennå ikke bygd, men ligger delvis på veien som er bygd fra før, sier Kleppa til NRK.

– Blir det utsettelse av veien?

– Det vil jo være slik at hvis man endrer hvor veien skal ligge så kan det bli noe forsinkelse, sier Kleppa.

Samferdelsminister Magnhild Meltveit Kleppa

Samferdelsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier nye E6 gjennom Gudrbandsdalen kan bli forsinket på grunn av endringer som følge av flommen.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Planlegger for 200-årsflom

Ifølge samferdselsministeren er veien bygd for lavt fordi den nye strekningen bygges på en allerede eksisterende vei.

– La meg si aller først at jeg er fornøyd med at vi bygger en ny E6 gjennom Gudbrandsdalen – og fornøyd med det arbeidet vi har gjort. For fire år siden endret vi forutsetningene for planlegging, sier hun.

– Tidligere ble det planlagt for 100-års flom, men for fire år siden endret vi forutsetningene slik at man planla for 200-års flom pluss én meter til grunn. Det betyr at størstedelen av ny E6 planlegges for 200-års flom, sier Kleppa.

Leder av Transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF) mener Statens Vegvesen henger etter i forhold til å ta høyde for klimaforandringer.

– Det som er utfordrende her er at vi har retningslinjer – men de retningslinjene har ikke blitt fulgt. Vi vet at hvis det ikke er omkjøringsmuligheter skal vi bygge for 200-års flom, men hvis det er omkjøringsmuligheter kan vi bygge for 100-års flom. Her har vi verken bygd for 100 eller 200-års flom. Det syns jeg er problematisk fordi været blir mer utfordrende. Derfor må vi heve standarden på veiene, og her syns jeg Statens Vegvesen henger etter, sier Hareide.

Bård Hoksrud (Frp)

Bård Hoksrud (Frp) sier han håper det kommer penger på bordet til å bygge nye og bedre veier fremover.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

LES: - Jeg trodde det var dommedag!

LES: - Skader for 200 millioner kroner

- Frekk

Nestleder i transportkomiteen, Bård Hoksrud (FrP), syns Hareide er frekk som trekker fram klima som et argument i debatten om ny E6.

– KrF har kommet med få forslag for å forbedre veiene. Å trekke fram klima er et forsøk på å score et billig politisk poeng på en flom som ingen kunne forutse, sier Hoksrud til NRK.

Han håper både Hareide og Kleppa er villige til å åpne pengesekken for å forbedre hovedveiene.

– Norge har penger til å forbedre veiene. Vi kan ikke fortsette å sende regningen til bilistene, sier Hoksrud.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger