Flommen i pinsehelgen førte til at deler av den nye E6 som er under bygging i Gudbrandsdalen ble stående under vann.
LES:
Innrømmer at veien ligger for lavt
Veien koster flere milliarder kroner og skal egentlig stå ferdig i 2013.
Men i helgen lå flere veistrekninger mellom Øyer og Kvam under vann og var helt uframkommelige.
Lørdag innrømmet Statens Vegvesen at deler av den nye veien ligger altfor lavt i terrenget i forhold til elva Gudbrandsdalslågen.
– Slik stuasjonen er nå er det klart at E6 burde ligget høyere, sa vegdirektør Arild Evensen i Oppland til NRK på lørdag.
Veien kan bli forsinket
Strekningen som ligger for lavt er en strekning i Øyer kommune, nord for Granrudmoen.
Nå skal Statens Vegvesen gå en ny runde med planleggingen av veien. Ifølge samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa kan dette kan føre til forsinkelser.
– Når man nå ser hva som skjedde i helgen er det helt åpenbart at Statens Vegvesen må gå en ny runde for å se om man bør endre på planene. Veien er ennå ikke bygd, men ligger delvis på veien som er bygd fra før, sier Kleppa til NRK.
– Blir det utsettelse av veien?
– Det vil jo være slik at hvis man endrer hvor veien skal ligge så kan det bli noe forsinkelse, sier Kleppa.
Planlegger for 200-årsflom
Ifølge samferdselsministeren er veien bygd for lavt fordi den nye strekningen bygges på en allerede eksisterende vei.
– La meg si aller først at jeg er fornøyd med at vi bygger en ny E6 gjennom Gudbrandsdalen – og fornøyd med det arbeidet vi har gjort. For fire år siden endret vi forutsetningene for planlegging, sier hun.
– Tidligere ble det planlagt for 100-års flom, men for fire år siden endret vi forutsetningene slik at man planla for 200-års flom pluss én meter til grunn. Det betyr at størstedelen av ny E6 planlegges for 200-års flom, sier Kleppa.
Leder av Transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF) mener Statens Vegvesen henger etter i forhold til å ta høyde for klimaforandringer.
– Det som er utfordrende her er at vi har retningslinjer – men de retningslinjene har ikke blitt fulgt. Vi vet at hvis det ikke er omkjøringsmuligheter skal vi bygge for 200-års flom, men hvis det er omkjøringsmuligheter kan vi bygge for 100-års flom. Her har vi verken bygd for 100 eller 200-års flom. Det syns jeg er problematisk fordi været blir mer utfordrende. Derfor må vi heve standarden på veiene, og her syns jeg Statens Vegvesen henger etter, sier Hareide.
LES:
LES:
- Frekk
Nestleder i transportkomiteen, Bård Hoksrud (FrP), syns Hareide er frekk som trekker fram klima som et argument i debatten om ny E6.
– KrF har kommet med få forslag for å forbedre veiene. Å trekke fram klima er et forsøk på å score et billig politisk poeng på en flom som ingen kunne forutse, sier Hoksrud til NRK.
Han håper både Hareide og Kleppa er villige til å åpne pengesekken for å forbedre hovedveiene.
– Norge har penger til å forbedre veiene. Vi kan ikke fortsette å sende regningen til bilistene, sier Hoksrud.